مخزن پیش ساخته چیست؟

مخزن پیش ساخته چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1617

با پیشرفت در تولیدات صنعتی، محصولاتی بوجود آمده است که نه‌تنها برای محیط‌زیست آسیب‌زا نیست، بلکه استفاده را برای کاربر آسان‌تر کرده و کاربری‌های متفاوتی دارد. یکی از این محصولات مخزن پیش ساخته است که در اشکال و انواع مختلف در صنایع متنوع به کار گرفته شده است. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مخازن پیش ساخته صحبت کنیم. پس اگر شما هم در ارتباط با این محصول صنعتی کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مخزن پیش ساخته چیست؟

مخزن پیش ساخته نوعی از تولیدات صنعتی هستند که در شکل‌ها و کاربردهای مختلف در بازار وجود دارند. این نوع از مخازن را بیشتر با استفاده از گالوانیزه گرم، فایبرگلاس، بتن و دیگر متریال مصرفی تولید می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد مخازن پیش ساخته در رابطه با ذخیره آب است که با وجود بحران بی‌آبی، از شگفت‌انگیزترین تولیدات به‌حساب می‌آید.

کاربرد مخزن پیش ساخته چیست؟

همان‌طور که گفته شد، مخزن پیش ساخته با توجه به نوع و جنس تولید کاربردهای متنوعی دارند. مخازن پیش ساخته در ذخیره‌سازی آب، جمع‌آوری فاضلاب، تأسیسات و موتورخانه، ذخیره کردن مواد شیمیایی و موارد دیگر کاربرد دارند. در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از کاربردهای مخازن پیش ساخته بپردازیم.

  • مخزن پیش ساخته ذخیره آب آشامیدنی

می‌توان گفت مهم‌ترین و بیشترین کاربرد مخزن پیش ساخته در ذخیره آب آشامیدنی است. از این نوع مخازن برای مناطق یا واحدهایی استفاده می‌شود که به آب آشامیدنی مستقیم دسترسی ندارند. بااهمیت‌ترین مسئله در ذخیره کردن آب آشامیدنی، قابل شرب بودن مجدد آن است که در مخازن پیش ساخته با تولید استاندارد، این نکته رعایت شده است.

  • مخزن پیش ساخته فاضلاب

از مخزن پیش ساخته در جمع‌آوری فاضلاب خانگی به منظور تصفیه استفاده می‌شود. جنس این نوع از مخازن اغلب پلی اتیلن، فایبرگلاس و یا بتن ساخته می‌باشد که اغلب با نام سپتیک تانک شناخته می‌شوند. با تولید این نوع از مخزن پیش ساخته برای جمع‌آوری فاضلاب، سرعت تصفیه فاضلاب‌های خانگی افزایش یافته است.

  • مخازن پیش ساخته موتور خانه‌ای و تاسیساتی

تأسیسات و موتورخانه به اندازه‌ای دارای اهمیت است که سرویس مناسب و مخازن مورد استفاده در آن می‌تواند امکان بروز هر نوع اتفاق یا مشکلی را به حداقل برساند. یکی از موارد استفاده از مخزن پیش ساخته به دلیل مقاومت و جنس آن‌ها، در موتورخانه و تأسیسات است.

  • مخازن پیش ساخته ذخیره سوخت و نفت

کاربرد مخزن پیش ساخته به آپارتمان‌ها یا سیستم‌های آب و فاضلاب محدود نمی‌شود. از این نوع تولیدات صنعتی به منظور ذخیره سوخت و نفت نیز استفاده می‌شود. جنس و نحوه تولید و اتصالات این مخازن سبب می‌شود سوخت و نفت به صورت استاندارد ذخیره‌سازی شوند.

  • مخزن پیش ساخته آبیاری کشاورزی

به دلیل محدودیت آب‌رسانی در برخی مناطق کشاورزی، از مخزن پیش ساخته در این مناطق استفاده می‌شود. این مخازن به‌خوبی آب را نگهداری کرده، به‌طوری که استفاده مجدد از آن را ممکن مي‌سازند. به همین دلیل استفاده از مخزن پیش ساخته در صنعت کشاورزی نیز رایج است. یکی دیگر از سازه های پیش ساخته برای انتقال آب کالورت های پیش ساخته می باشد که برای آشنای بیشتر مطالعه مقاله “کالورت چیست؟“راپیشنهاد می کنیم.

  • مخزن پیش ساخته سپتیک تانک

مخزن پیش ساخته سپتیک تانک نیز به منظور جمع‌آوری فاضلاب خانگی و تصفیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد از تصفیه در سپتیک تانک انجام می‌شود و به مراحل بعدی تصفیه فاضلاب انتقال داده می‌شود. در این مخازن، فاضلاب با روش‌هایی مانند ته‌نشین کردن، شناور کردن و یا تغییرات بیولوژیکی تصفیه می‌شود. سپتیک تانک از اجزایی مانند لوله‌های ورودی و خروجی فاضلاب که از جنس پلی اتیلن هستند، مخزن اولیه و مخزن شفاف‌کننده، لوله برای خروج گاز و ایزوگام تشکیل شده است.

  • مخزن پیش ساخته ذخیره مواد شیمیایی

مخزن پیش ساخته مواد شیمیایی معمولاً از جنس موادی مانند پلی اتیلن، اسپیرال کاروگیت و یا کاروگیت هستند. این مواد نسبت به مواد شیمیایی مقاوم بوده و از تغییر فرمول دادن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. به همین‌ دلیل در زمینه ذخیره‌سازی مواد شیمیایی نیز پر کاربرد هستند.

مخزن بتنی پیش ساخته - ام ک بتن

ویژگی های مخزن پیش ساخته چیست؟

مخزن پیش ساخته قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوعی دارد که به همین دلیل استفاده از آن‌ در صنایع مختلف رایج شده است. این مخازن دارای ویژگی‌هایی چون استقامت، عمر زیاد، نصب آسان و سریع، قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت، قابلیت تولید در شکل‌های مختلف است.

تقسیم بندی مخزن پیش ساخته از نظر شکل و قالب

یکی از دلایل استفاده از مخازن پیش ساخته در صنایع مختلف، تفاوت در نوع شکل و قالب آن‌ها است. در هر صنعت، با توجه به کاربرد و میزان ذخیره‌سازی، شکل مخازن متفاوت است. در ادامه به معرفی برخی از اشکال مخزن پیش ساخته می‌پردازیم:

  • مخزن پیش ساخته افقی

این نوع از شکل مخازن پیش‌ساخته می‌تواند در ساختمان‌ها به منظور تأمین آب شرب مورد استفاده قرار بگیرد. مخزن پیش ساخته افقی نسبت سایر مخازن طول بیشتر و ارتفاع کمتری دارند. نکته قابل توجه در این مخازن، این است که به دلیل وجود مرکز ثقل بیشتر با زمین نسبت به اشکال دیگر، عمر مفیدتری دارند.

  • مخزن پیش ساخته عمودی

قالب دیگر مخزن پیش ساخته، به شکل عمودی است. در فضاهای کوچک‌تر از این شکل از مخازن استفاده می‌کنند، زیرا جای کمتری را نسبت به سایر قالب‌ها اشغال می‌کند. این نوع اشکال قابلیت حمل و نقل و نصب آسان‌تری داشته و پرکاربردتر هستند.

  • مخزن پیش ساخته مخروطی

شکل دیگر مخزن پیش ساخته به صورت مخروطی یا ته قیفی است. از این شکل مخزن بیشتر در معادن و در مواردی که نیاز به ترکیب چند سیال است استفاده می‌شود. هم‌چنین برای مواردی مانند تصفیه و شفاف‌سازی، پردازش و یا ته‌نشینی نیز این شکل از محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخزن مخروطی در تصفیه فاضلاب برای جداسازی مواد زائد، نگهداری مواد پس از خروج فاضلاب و موارد دیگر کاربرد دارد.

  • مخزن پیش ساخته مکعبی

شکل دیگر از مخزن پیش ساخته، به شکل مکعبی است که در احجام مختلف تولید می‌شود. این مخازن با داشتن مقاومت بالا برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی یا نفت و سوخت استفاده می‌شوند. مخزن پیش ساخته مکعبی بیشتر از جنس پلی اتیلن یا گالوانیزه هستند.

انواع مخزن پیش ساخته کدام است؟

مخزن پیش ساخته انواع مختلفی از نظر جنس دارند. این مخازن از موادی مانند فلز، بتن یا پلی اتیلن ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در ادامه به بررسی مخازن پیش ساخته فلزی، بتنی و پلاستیکی (پلی اتیلن) می‌پردازیم.

  • مخزن پیش ساخته فلزی

مخزن پیش ساخته فلزی از جنس فلز و دارای روکشی از جنس گالوانیزه هستند. اتصالات در مخزن فلزی به صورت پیچ و مهره‌ای است. دیواره فلزی در این مخازن وظایفی چون مقاومت در برابر نیروی باد، نگه داشتن وزن سیال و موارد دیگر را دارد.

  • مخزن پیش ساخته بتنی

مخزن پیش ساخته‌ای که از جنس بتن بوده و بیشتر برای تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپتیک تانک‌ها اغلب از این جنس هستند. این سازه پیش ساخته بتنی اغلب به دو بخش تقسیم شده که مساوی نیستند. بخش بزرگ‌تر برای ته‌نشینی و تصفیه و بخش کوچک‌تر برای جداسازی و خروج فاضلاب تعبیه شده است.

  • مخزن پیش ساخته پلاستیکی (مخزن پلی اتیلن)

نوع دیگری از مخزن پیش ساخته، از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. مخازن پلی اتیلن در سه شکل عمودی، افقی و مکعبی طراحی شده و دارای حجم متفاوتی هستند. این مخازن پیش ساخته ویژگی‌هایی مانند حمل و نقل آسان‌تر و همچنین نصب آسان و مقاومت بالا دارند. مخازن پلی اتیلن در ضخامت‌ها و تعداد لایه‌های مختلف مانند دولایه، سه لایه و پنج لایه تولید می‌شود.

مخزن بتنی آب- ام ک بتن

مقایسه مخازن پیش ساخته گالوانیزه با پلی اتیلن

هرکدام از مخازن پیش ساخته با جنس پلی اتیلن و یا گالوانیزه دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند. اما به طور کلی تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو نوع از مخازن است. مخازن گالوانیزه می‌توانند در محل ساخته می‌شوند، اما مخزن پلی اتیلن به صورت آماده و پیش ساخته است. پس از سپری شدن عمر مفید هر دو مخزن، مخزن گالوانیزه به نسبت پلی اتیلن ضایعات ارزشمندتری دارد. مخازن گالوانیزه نسبت به وزش باد و زلزله مقاوم‌تر هستند.

مخازن پیش ساخته مدولار چیست؟

مخزن پیش ساخته مدولار بهترین راهکار برای ذخیره‌سازی آب است. این نوع از مخازن به دلیل جنس و شیوه تولید، استفاده دائمی دارند و آن‌ها را به سادگی می‌توان منتقل کرد. جنس مخازن مدولار اغلب از استیل و گالوانیزه سرد است. همچنین درون مخزن با لایه‌ای مناسب برای نگهداری آب آشامیدنی پوشیده می‌شود. لایه بیرونی نیز به صورتی است که در مقابل گرما یا سرمای طولانی‌مدت مقاوم است.

مخزن پیش ساخته گالوانیزه چیست؟

مخازن بیش ساخته گالوانیزه نوعی از مخازن پیش ساخته هستند که از گالوانیزه گرم تولید می‌شوند. این نوع مخازن دارای قابلیت‌هایی مانند مقاومت در برابر نیروی باد و زلزله و مقاوم در برابر فشار سیالات است. اجزای مختلف مخزن پیش ساخته گالوانیزه توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند. ضخامت دیواره این مخازن نیز متغیر است.

مخزن بتنی پیش ساخته چیست؟

مخزن بتنی پیش ساخته که از بتن تولید می‌شود، اغلب در تصفیه فاضلاب خانگی کاربرد دارد. بدین صورت که داخل این مخازن به دو قسمت غیرمساوی تقسیم می‌شوند که مواد زائد در قسمت بزرگ‌تر ته‌نشین شده و مواد تصفیه‌شده توسط منفذی به قسمت کوچک‌تر وارد می‌شوند.

حجم مخزن پیش ساخته بر چه اساس تعیین می شود؟

حجم مخزن پیش ساخته متغیر است. این معیار بر اساس کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده و جنس مخازن انتخاب می‌شود. همچنین هر کدام از اشکال گفته شده مانند مخازن پیش ساخته عمودی، افقی و مخزن پیش ساخته مخروطی (ته قیفی) در احجام مختلف تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از مخزن پیش ساخته چیست؟

مخازن پیش ساخته قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوعی دارند که به همین دلیل استفاده از آن‌ها رایج شده و جزو پرکاربردترین تولیدات صنعتی به‌حساب می‌آیند. قیمت، زمان تحویل، حمل و نقل آسان، طول عمر بالا و بسیاری از موارد دیگر از مزایای استفاده از مخزن پیش ساخته هستند. در ادامه قصد داریم برخی از این مزایا را به شما معرفی کنیم.

  • قیمت مخزن پیش ساخته

قیمت مخزن پیش ساخته به عواملی چون جنس، شکل و حجم بستگی دارد. بااین‌حال این محصول دارای طول عمر بالا است و اغلب استفاده‌کنندگان به طور دائم از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل، مخزن پیش ساخته به یک تولید صنعتی مقرون‌به‌صرفه تبدیل شده است.

  • زمان تحویل و ساخت مخزن پیش ساخته

زمان تحویل و ساخت مخزن پیش ساخته متفاوت است. این موضوع بستگی به مواردی چون جنس، حجم، ضخامت دیواره و شکل محصول دارد. بااین‌حال زمان تحویل و ساخت مخزن پیش ساخته نسبت به سایر تولیدات صنعتی با کاربرد مشابه، کمتر است.

  • طول عمر بالای مخزن پیش ساخته

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از مخزن پیش ساخته، طول عمر بالای این محصول است. این محصول اغلب توسط استفاده‌کنندگان به صورت دائم مورد استفاده قرار گرفته و طول عمر مفید بسیار بالایی دارد. به همین دلیل یک تولید صنعتی مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آید.

  • سازگاری مخزن پیش ساخته با محیط زیست

مخازن پیش‌ ساخته علاوه بر طول عمر بالایی که دارد، با محیط‌زیست سازگار است. این محصول به صورتی تولید می‌شود که استفاده از آن زیانی به محیط‌زیست نرسانده و در راستای کمک به طبیعت باشد. جنس مخازن پیش ساخته نیز به‌گونه‌ای است که آسیبی به محیط‌زیست وارد نکند.

  • وزن مخزن پیش ساخته

وزن مخازن پیش ساخته متفاوت است. این مورد نسبت به جنس مصالح استفاده‌شده در مخزن، ضخامت دیواره‌ها، حجم و شکل تغییر می‌کند. بااین‌حال حمل و نقل اغلب مخازن پیش ساخته آسان بوده و نصب آن نیز به راحتی انجام می‌شود.

  • دهانه بزرگ مخزن پیش ساخته

یکی دیگر از مزایای مخازن پیش ساخته، دهانه بزرگ آن برای انتقال سیالات و یا مایعات و مواد دیگر است. این موضوع استفاده از مخزن را سهولت بخشیده و بسیار پرطرف‌دار است. مخازن پیش ساخته در هر شکل و قالبی، از دهانه بزرگ برای انتقال مواد برخوردار هستند.

قیمت تمام شده مخزن پیش ساخته چقدر است؟

قیمت تمام شده هر کدام از مخزن پیش ساخته متغیر است. این موضوع به عوامل متعددی چون حجم سفارش داده شده، ضخامت دیواره‌های، اتصالات به‌ کار رفته، جنس مخزن پیش ساخته و شیوه حمل و نقل و نصب بستگی دارد. با توجه به عمر بالای این محصول، استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه است.

تحویل مخزن پیش ساخته چقدر زمان می برد؟

سؤالی که شاید برای اکثر خوانندگان مقاله پیش بیاید این است که تحویل مخزن پیش ساخته چقدر طول می‌کشد؟ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، برای پاسخ به سؤالتان بهتر است به خواندن مقاله ادامه دهید. زمان تحویل مخازن به متغیرهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه قرار است به بررسی آن‌ها بپردازیم.

  • نوع مخزن پیش ساخته و متریال مصرفی

یکی از عوامل تأثیرگذار بر زمان ساخت و تحویل مخززن پیش‌ ساخته، نوع آن و مصالح مصرفی در تولید آن است. قاعدتاً زمان ساخت و تحویل مخزن با متریال مختلف متفاوت بوده و در سرعت فرایند تولید تا ارسال آن تأثیر زیادی می‌گذارد.

  • ابعاد دهانه مخزن پیش ساخته

عامل مهم دیگر در تعیین زمان تحویل مخزن، ابعاد دهانه مخزن است. هرچقدر ابعاد دهانه مخزن بیشتر باشد، زمان ساخت آن ممکن است بیشتر طول بکشد. به همین دلیل در هنگام محاسبه زمان تحویل، این مورد را نیز باید در نظر بگیرید.

  • کاربری مخزن پیش ساخته

این‌که قرار است چه نوع استفاده‌ای از مخازن پیش ساخته داشته باشید، بر فرایند ساخت و تحویل آن تأثیرگذار است. هر نوع استفاده از مخزن نوع مختلفی از اتصالات، ضخامت و مصالح را شامل می‌شود که هرکدام ممکن است در سرعت تحویل مؤثر باشد.

  • نوع سقف و پوشش مخزن پیش ساخته

نوع سقفی که قرار است برای مخزن پیش ساخته اجرا شود، بر زمان تحویل آن تأثیر می‌گذارد. زیرا برخی از سقف‌ها ممکن است زمان بیشتری را برای ساخت بخواهد. همچنین پوشش مخزن نیز از عوامل مؤثر بر زمان تحویل بوده که ممکن است فرایند ساخت و تولید را کمی آهسته‌تر کند.

  • پیچیدگی های طراحی مخزن

بدیهی است هرچه طراحی مخازن پیش ساخته پیچیده‌تر باشد، زمان بیشتری برای فرایند تولید و تحویل باید در نظر گرفت. به‌طبع هرچه طراحی مخزن ساده‌تر باشد، ممکن است سرعت پروسه تولید را گامی جلوتر ببرد و در زمان تحویل آن اثر بگذارد.

تحویل مخزن پیش ساخته - ام ک بتن

مراحل اجرای مخزن پیش ساخته کدام است؟

مخزن پیش ساخته به صورت آماده تولید می‌شود و فقط باید آن‌ها را در محل مربوطه نصب نمود. با این‌که مخازن پیش ساخته دارای سهولت اجرای بیشتری هستند، بااین‌حال برای نصب آن‌ها به افراد متخصص و دارای مهارت نیاز است تا مخزن را بدون آسیب و به صورت استاندارد تعبیه کنند.

مراحل ساخت مخزن

اگر بخواهیم خلاصه‌ای مراحل ساخت مخازن پیش ساخته بگوییم، باید ساخت مخزن را به چهار بخش تقسیم کنیم. مرحله اول طراحی است که در این مرحله شکل و پیچیدگی‌های مخزن طراحی شده تا فرایند ساخت مطابق با آن پیش برود. در این مرحله همچنین اندازه و ابعاد مخزن مشخص شده و تمام جزئیات پیش از شروع تولید مشخص می‌شوند.
مرحله دوم ساخت مخزن، تولید است که این مرحله تولید فیزیکی بخش‌های مختلف مخزن را شامل می‌شود. در مرحله سوم، تمامی قسمت‌های مخزن که به طور مجزا تولید شده‌اند، یکپارچه شده و با هم مونتاژ می‌شوند. در مرحله نهایی، آزمایشی برای سلامت و کارایی مخزن انجام شده تا این موارد تضمین شوند.

جمع بندی نهایی

همان‌طور که گفته شد مخزن پیش ساخته دارای کاربری‌های متنوعی هستند؛ زیرا از مصالح مختلف و در اشکال متفاوت تولید می‌شوند. در این مقاله به بررسی انواع مخازن پیش ساخته، اشکال و قالب‌های متفاوت آن، کاربردها، مزایا و قیمت مخازن پیش ساخته پرداخته و به طور جامع آن را معرفی کردیم. همچنین زمان تحویل این محصول را وابسته به پارمترهایی چون متریال مورد استفاده، ابعاد دهانه، نوع سقف و پوشش مخزن در نظر گرفتیم. در انتها نیز مختصری از نحوه ساخت و اجرای مخزن پیش ساخته گفته شد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *