نمای پیش ساخته چیست؟

نمای پیش ساخته چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 12 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1324

با کاوش در چشم انداز دگرگون کننده معماری مدرن، ظهور نماهای پیش ساخته در مرکز توجه قرار می گیرد. نماهای پیش ساخته که به عنوان نماهای مدولار یا از پیش مهندسی شده نیز شناخته می شوند، نشان دهنده استقبال از روش‌ها و نمای پیش ساخته در محیط‌های کنترل شده در مقیسه با ساخت و ساز سنتی است. این رویکرد نوآورانه نه تنها زمان بندی ساخت و ساز را تسریع می کند، بلکه دقت و کنترل کیفیت را نیز تضمین می کند. از آنجایی که شهرهای سراسر جهان با شهرنشینی سریع و نگرانی های زیست محیطی دست و پنجه نرم می کنند، نماهای پیش ساخته به عنوان یک راه حل پایدار ظاهر می شوند که سفارشی سازی، بهره وری انرژی و مواد پیشرفته را ارائه می دهند. تکامل، مزایا و تاثیر نماهای پیش ساخته، خوانندگان را دعوت می کند تا تقاطع پویای کارایی و زیبایی شناسی در معماری معاصر را کشف کنند.

انواع نمای پیش ساخته ساختمان کدام است؟

این نماها انواع مختلفی دارد که در زیر به برخی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

نمای پیش ساخته جی آر اف سی GRFC

نام دیگر این نما، پنل مشبک بتنی بوده و یکی از جدیدترین متریال‌های پیش ساخته است. شما می‌توانید به صورت آماده در طرح دلخواه آن‌ها را سفارش دهید. یکی از مزیت‌های بسیار مهم جی آر اف سی وزن بسیار سبک آن نسبت به سایر مصالح است. این سازه پیش ساخته را می‌توان در طرح‌های اسلیمی تولید کرد. به همین دلیل هم از آن برای بناهای مذهبی استفاده می‌کنند.

نمای پیش ساخته رومی یا پلی استایرن

شاید تصور کنید که یکی از بهترین راه‌ها برای تولید و ساخت نماهای رومی، استفاده از سنگ‌ها و مصالح قیمتی است. این مصالح به دلیل قیمت بالایی که دارند، برای کارفرما مقرون به صرفه نیست. از این رو برای جایگزینی این سنگ‌ها، از مصالح سیمانی یا نمای پیش ساخته پلی استایرن در ساختمان‌های رومی استفاده می‌کنند. ابزارهای پیش ساخته نمای رومی نیز، از همین مصالح ساخته می‌شود. نمای پیش ساخته پلی استایرن را با استفاده از فوم‌های سبک و نسوز پلی استایرن تولید می‌کنند. روی این نما روکش کاملا یکنواخت از جنس پلیمر یا کامپوزیت پوشیده شده تا مقاومت و طول عمر آن‌ها بیش‌تر شود. از مزایای این نما می‌توان به هزینه مناسب، سرعت اجرای بالا و عایق صوتی و حرارتی اشاره کرد.

نمای پیش ساخته بتنی

نمای پیش ساخته بتنی در اکثر مواقع با سیستم خشک قابل اجراست، به همین دلیل نیز با سرعت بالایی نصب می‌شود. سیستم نمای خشک در واقع به این صورت است که نیازی به استفاده از هیچ‌گونه ملاتی در آن نیست. می‌توان این نما را با استفاده از روش مکانیکی و پیچ و پرچ‌ها به سازه اصلی ساختمان متصل کرد. مزایای این نما شامل مقاومت آن در برابر باران اسیدی، رطوبت و حرارت است. در کنار تمامی این مزیت‌ها می‌توان به ظاهر سرد و خشک نمای بتنی اشاره کرد.

نمای پیش ساخته چوبی

نمای چوبی ساختمان شامل سازه‌های ساختمانی است که با استفاده از مصالح چوبی آن‌ها را می‌سازند. ویلاهای چوبی در مناطق کوهستانی و جنگلی قابل استفاده هستند. در این نماها، چوب، عنصر اصلی مصالح ساختمان است. همچنین برای زیباتر شدن نما از مصالحی مانند شیشه و سنگ در کنار چوب استفاده می‌کنند که ترکیب ظاهری طبیعی و سنتی را بوجود می‌آورد. نماهای چوبی حس آرامش و صمیمت را به شما القا می‌کند. این نما در بین افراد خاص پسند، طرفداران زیادی دارد. استفاده از نماهای چوبی در سازه های چوبی نیز برای ایجاد نما و جلوه زیباتر از اهمیت بالایی برخوردار است که برای آشنایی با این سازه مطالعه مقاله “خانه پیش ساخته چوبی چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

نمای بتنی پیش ساخته چیست؟

نمای پیش ساخته بتنی، سازه ساختمانی است که قدمت آن به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. زمانی که کشورهای درگیر جنگ جهانی به دنبال راهی برای برگرداندن ظاهر شهر به شکل سابق بودند. به همین دلیل به مصالحی احتیاج داشتند که خیلی سریع و راحت ساخته شده و ظاهر زیبایی نیز داشته باشد. آن‌ها نمای بتنی پیش ساخته را که از نظر اقتصادی نیز به صرفه بود، انتخاب کردند. البته این سازه هنوز هم طرفداران خودش را دارد. چرا که علاوه بر ظاهر مدرنشان، دارای مقاومت بسیار زیادی هستند. چرا که این مصالح با توجه به این‌که در کارخانه‌ها تولید شده و ظاهر زیباتر، صاف و صیقلی‌تری دارند و باعث جلوه هر چه بیش‌تر ساختمان‌ها می‌شوند.

نمای شاهین - ام ک بتن

نکات مهم در انتخاب و اجرای نمای پیش ساخته

هنگام انتخاب نما می‌بایست به یک سری موارد مهم توجه فرمایید که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  •  اولین قدم برای انتخاب نما توجه به خواسته‌ای است که شما از نمای ساختمان دارید. از این رو می‌بایست سبک خانه، شرایط آب و هوایی و بودجه خود را در اولویت قرار دهید.
  •  برای انتخاب بهتر نما می‌توانید گزینه‌های پیش رو از جمله نمای بتنی، نمای چوبی و یا پلی استایرن را مورد بررسی قرار دهید.
  •  تحقیق و بررسی و مشاوره با افراد متخصص و معماران برتر اهمیت بسیار زیادی در انتخاب شما دارد.
  •  هزینه‌های انواع نما را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نمایی را که با بودجه شما همخوانی دارد را انتخاب کنید.
  •  پس از توجه به تمامی موارد بهتر است برای تجربه خرید بهترین نما به شرکت‌های معتبر مراجعه کنید و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.
  •  نمای ساختمان باید با سبک آن هماهنگ باشد. به این صورت که نمای چوبی کاملا متناسب با سبک خانه‌های سنتی است. یا برای نمای مدرن‌تر می‌توان از نمای رومی استفاده کرد.

کاربردهای نمای بتنی پیش ساخته

این روزها تعداد زیادی از تولید کننده‌های مصالح ساختمانی جهت ساختن نما اقداماتی انجام داده‌اند. این کار بدین معنی است که این سازه، روز به روز طرفداران بیش‌تری پیدا می‌کند. چرا که نمای بتنی پیش ساخته توانسته با ظاهر مدرن خود، جایگاه ویژه‌ای را در صنعت ساختمان سازی پیدا کند که در ادامه به کاربردهای آن اشاره شده است:

  •  استفاده از نمای پیش ساخته در ساخت پارک، باغ های دارای استخر پیش ساخته
  •  پیاده رو و محل رفت و آمد مردم
  •  استفاده در کف استخر به دلیل مقاومت در برابر نفوذ آب
  •  نمای داخلی و خارجی انواع ساختمان به دلیل زیبایی خیره کننده
  •  پوشش‌های حمل و نقل شهری و جاده‌ای

مزایای استفاده از نمای بتنی پیش ساخته

این نما در واقع یکی از بهترین و مدرن‌ترین سازه‌ها برای ساختمان سازی است. چرا که این سازه ظاهر سرد و خشکی دارد. همچنین سازه بتنی به دلیل مقاومت زیاد، نقش بسزایی را در ساخت راه و جاده ایفا می‌کند. به این صورت که از نمای بتنی در اسکلت ساختمان و پل اتوبان‌ها استفاده می‌شود. بنا بر موارد گفته شده، سازه بتنی پیش ساخته مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر است:

  •  اصلی‌ترین مزیت سازه بتنی، عایق و بهینه سازی انرژی است.
  •  مقاومت بسیار زیادی را در برابر شرایط مختلف جوی از خود نشان می‌دهد.
  •  در صورت احتیاج به تعمیر، نیازی به پرداخت هزینه گزاف نیست.
  •  در بین تمامی نماهای ساختمان، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد.
  •  به دلیل مقاوم بودن، در تمامی فصول سرد و گرم سال قابل اجراست.
  •  نسبت به سایر سنگ‌های موجود در بازار وزن کمی دارد.
  •  در فهرست مصالح ساختمانی سبز، رتبه اول را از آن خود کرده است.
  •  مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد.

مراحل تولید نمای پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته، ابتدا در کارخانه تولید شده و سپس به محل اجرای مورد نظر انتقال داده می‌شود. این نماها معمولا از کنار هم قرار گرفتن تایل‌های کوچک شکل گرفته و پس از آن به شکل نهایی و بزرگ نمای پیش ساخته تبدیل می‌شوند. تایل بزرگ بتنی پیش ساخته پس از آماده شدن، برای اجرا به منطقه مورد نظر فرستاده می‌شود. یک ویژگی منحصر به فردی که این تایل‌های بتنی دارند، این است که با وجود بتنی بودنشان، وزن بسیار سبکی دارند. زیرا در این سازه از مواد سبک دیگر جهت ساخت آن‌ها استفاده شده و باعث سبک‌تر شدن وزنشان می‌شود. سازه بتنی پیش ساخته را می‌توان به عنوان دیوار پوش و یا کفپوش بتنی پیش ساخته محوطه، طراحی و اجرا کرد. نمای بتنی در مدل‎های مختلفی تولید می‌شود. به طور مثال نمای پیش ساخته سه بعدی، طرح چوب و ساده از طرح‌های این محصول بوده و انتخاب مطرح‌‌ترین معماران در سراسر جهان است.

اجرای قطعات پیش ساخته نما - ام ک بتن

مراحل اجرای نمای بتنی پیش ساخته

برای اجرای این سازه ساختمانی با توجه به نوع پنل مسلح یا غیر مسلح، مهندسان از روش‌های متفاوت استفاده می‌کنند که به شرح زیر است:

اجرا بتن پیش ساخته به روش تر

در این روش برای اجرا از دوغاب و سیمان استفاده می‌کنند. در ابتدای کار، شکاف‌هایی در قسمت عقبی تایل‌های بتنی ایجاد کرده و یا به وسیله مفتول‌های پشت تایل و ادوات اسکوپ، تایل بوجود می‌آورند و پس از ردیف کردن آن‌ها کنار هم، پشت تایل‌ها را دوغاب می‌ریزند.

اجرای نمای بتن به روش خشک

برای اجرای این نما به روش خشک، راه‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

  •  زیرسازی فلزی با استفاده از چسب کاشی یا چسب مگاپوکسی پشت سنگ
  •  زیرسازی فلزی با استفاده از پیچ نمایان یا پیچ غیر نمایان
  •  اجرای نمای پیش ساخته با زیر سازی و پیچ
  •  اجرای نمای بتنی با زیرسازی و چسب کاشی

شما می‌توانید روش مناسب را برای اجرای نمای بتنی با توجه به نوع ساختمان و شرایط اجرای نما یکی از این دو روش را انتخاب کنید. برای این‌که بهترین گزینه را برگزینید، میبایست مشورت با متخصصان و معماران باتجربه را در راس کار خود قرار دهید. بهتر است به این نکته توجه کنید که نمای بتنی به صورت قالب خوابیده و با استفاده از نانو ذرات متراکم، تولید شده‌ و سپس با دانه بندی مناسب و ریزدانه‌های خود به صورت نما تبدیل می‌شوند. این نماهای بتنی با ضخامت‌های متفاوت قابل سفارش است. بتن اکسپوز یکی از انواع دیگر بتن می باشد که برای ساخت نماها استفاده می شود که برای آشنایی با آن مطالعه مقاله ” بتن اکسپوز چیست؟ ” را پیشنهاد می کنیم.

مدت زمان طراحی و اجرای نمای پیش ساخته چقدر است؟

ویلای پیش ساخته باید مطابق با طراحی‌های انجام شده توسط معماران اجرا شود. همچنین متراژ و ابعاد این ویلاها با طرح و اتد اولیه معین می‌شوند. با وجود این‌که ویلای پیش ساخته دارای مزیتی مانند ساخت و اجرای سریع است، باید به این نکته توجه کنید که ساخت این نما در کارخانه، به یک پروسه چند ماهه نیاز دارد. برخی موارد روی زمان اجرای نمای پیش ساخته تاثیرگذارند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • محل اجرای نمای پیش ساخته

ویلای پیش ساخته می‌بایست از محل تولید به اجرا انتقال داده شود. هرچقدر میزان این فاصله بیش‌تر باشد، زمان تحویل نما بیش‌تر می‌شود.

  • شرایط ساخت نما در کارخانه

ساخت نما در کارخانه در شرایط متفاوتی انجام می‌شود. هرچقدر این سازه در کارخانه‌ای با تجهیزات محدود تولید شود، این نما دیرتر به دست شما می‌رسد.

  • متراژ و پیچیدگی

نماها بزرگ و پیچیده نیازمند زمان طولانی‌تری برای تولید و اجرا هستند. در این شرایط ممکن است تحویل و اجرای نما کمی طول بکشد.

آیا نمای پیش ساخته مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

در پاسخ به این سوال که آیا نمای پیش ساخته در کاهش مصرف انرژی نقش دارد یا خیر؟ باید گفت یکی از مزیت‌های مهم در استفاده از نمای پیش ساخته، کاهش هدر رفت انرژی است. نماهای پیش ساخته از مواد باکیفیت و مرغوبی نظیر رزین و پلی استایرن ساخته می‌شوند از این رو می‌توانند از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند. چرا که این مواد 60 درصد نسبت به رطوبت و دما عایق هستند. همچنین کاهش مدت زمان اجرا و نصب این سازه تاثیر بسزایی در انرژی انسانی دارد و این سازه‌ها به دلیل سبک بودن از خطر آسیب‌های زلزله در امان هستند.

نمای پیش ساخته بهتر است یا سنگ و سیمانی؟

اگر برای ساخت نمای ساختمان، بودجه و زمان کمی دارید؟ نمای پیش ساخته نسبت به سنگ و سیمانی انتخاب بهتری برایتان محسوب می‌شود. چرا که این روزها قیمت سنگ و سیمان بسیار سرسام آور است و هزینه زیادی برایتان در بر دارد. همچنین برای اجرای نمای سنگ و سیمان نیازمند یک فرد باتجربه و ماهر هستید. در صورتی که اجرای نمای پیش ساخته نیاز به مهارت خاصی ندارد. در زمان قدیم این نمای پیش ساخته از جنس سیمان و سنگ بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و به کار بردن مواد خاص در این نما، محصولی سبک‌تر و مقاوم‌تر نسبت به سنگ و سیمان تولید می‌شود. همچنین نمای پیش ساخته نسبت به سنگ و سیمان تنوع و ظرافت بالایی دارد. از نمای سنگی و سیمانی فقط در برخی از مناطق می‌توان استفاده کرد، این در حالی است که نمای پیش ساخته در همه شرایط جوی قابل اجراست.

نمای زعفرانیه - ام ک بتن

مشاوره طراحی و اجرای ویلای پیش ساخته

طراحی و اجرای نمای پیش ساخته به دقت و تعهد کاری بالایی نیاز دارد. شرکت mk-beton در تمامی استان‌ها دارای نمایندگی است. این شرکت امکان سفارش و اجرای نمای پیش ساخته را برای تمامی مشتریان در سراسر ایران فراهم کرده تا همه بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. برای دریافت راهنمایی و مشاوره بهتر است با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین نما را مناسب با نوع ساختمان انتخاب کنید. در هر شرایط اقلیمی و آب و هوایی که هستید، این شرکت نمای پیش ساخته سازگار با همان محیط را برایتان اجرا می‌کند.

هزینه طراحی و اجرای نمای پیش ساخته چقدر است؟

به طور کلی موارد متفاوتی روی هزینه ساخت نمای پیش ساخته تاثیر می‌گذارند. به دلیل استفاده از مواد مختلف در ساخت نما و همچنین تولید آن‌ها در متراژهای متفاوت، باعث شده تا برخی عوامل روی قیمت این سازه تاثیر داشته باشند. این فاکتورها به شرح زیر است:

  •  متراژ نمای پیش ساخته:

نمای پیش ساخته در ابعاد متنوعی تولید می‌شود. به همین دلیل متراژ این سازه روی قیمت آن تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچقدر متراژ نمای پیش ساخته بالاتر باشد، قیمت آن به مراتب بالاتر است.

  •  طرح و نوع نما:

نوع نمای پیش ساخته روی قیمت آن تاثیر دارد. جهت ساخت یک نما برای آپارتمان دوبلکس می‌بایست هزینه بیش‌تری پرداخت کنید چرا که طراحی و اجرای این سازه ساختمانی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است.

  • جنس نمای پیش ساخته:

جنس نما از دیگر موارد موثر روی قیمت آن است. استفاده از چوب، بتن یا پلی استایرن در نمای ساختمان هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند.

  •  شرایط تولید کارخانه:

نمای پیش ساخته می‌تواند در کارخانه‌های مختلفی ساخته شود. هرچقدر کارخانه‌ای که نما در آن تولید شده، پیشرفته‌تر و دارای تجهیزات بهتری باشد، به همان میزان قیمت نما بالاتر می‌رود.

جمع بندی

این روزها بازار استفاده از نمای پیش ساخته بسیار داغ است. چرا که با وجود مقاومت بالا، دارای وزن سبکی بوده و در زمان کوتاه اجرا می‌شود. تولید کنندگان این سازه ساختمانی نمای پیش ساخته را در متراژها و ابعاد متفاوتی تولید می‌کنند. از این جهت شما می‌توانید یکی از آن‌ها را که مناسب سازه ساختمانی شماست، انتخاب کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای تهیه این سازه مدرن می‌بایست به شرکت‌های تولید کننده معتبر مراجعه کنید تا سازه‌ای باکیفیت و قیمت مناسب به دست شما برسد. چرا که شرکت‌های قابل اطمینان از تجهیزات بسیار پیشرفته برای تولید این محصول استفاده می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *