منظور از خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چیست؟

منظور از خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 15 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1660

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی ساخت‌وساز جای خود را به روش‌های نوینی مانند به کار بردن انواع مختلف ماژول‌های پیش‌ساخته در متریال‌های مختلف داده است. در همین راستا باید بدانید خانه پیش ساخته فلزی از انواع مختلف سازه‌های پیش‌ساخته به حساب می‌آید که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاصی مانند قیمت مناسب یا امکان تولید در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف مورد توجه بسیاری از مهندسین پروژه‌های گوناگون قرار دارد. در این مقاله با خانه های پیش ساخته فبلزی آشنا می شویم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

امکانات و مزایای خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چیست؟

خانه پیش ساخته فلزی از جمله سازه‌های آماده‌ای به حساب می‌آید که قابلیت استفاده در پروژه‌های مختلف ساخت‌و‌ساز مانند ساخت سقف‌ها، دیوارها، انبارها، گاراژ‌ها و سقف‌های کاذب را دارد. این محصولات به دلیل ویژگی‌ها و انعطاف‌پذیری بالایی که دارند دامنه عملکرد مهندس سازنده را در ساختمان‌سازی افزایش می‌دهند. علاوه بر آن انعطاف‌پذیری بالای استفاده از این سازه‌ها مزایای بسیار زیادی را جهت به کار بردن در صنعت ساخت‌وساز به همراه دارد که در این قسمت به این مطلب خواهیم پرداخت.

  • کاهش زمان ساخت‌و‌ساز

یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از ساختمان های پیش‌ساخته مدیریت زمان و کاهش سرعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود. ساختار این سازها به این گونه‌ای است که اجزای آن به شکل پیش‌ساخته در محل کارخانه یا کارگاه تولید می‌شوند. پس از آن این قطعات، متناسب با نیاز سازه به محل ساخت‌وساز انتقال پیدا می‌کنند و در پروژه به کار می‌روند.
به همین دلیل استفاده از آنها سرعت انجام عملیات عمرانی را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه امروزه سرعت انجام کارها به خصوص در ساخت‌وساز از اهمیت بالای برخوردار است، این قابلیت سبب گردیده استفاده از ماژول‌های فلزی پیش‌ساخته با چنین قابلیت‌هایی، مزایای گسترده‌ای داشته باشند.

  • تولید در اشکال مختلف

امکان تولید در مدل‌های مختلف و اشکال گوناگون مانند پروفیل‌های مربع شکل، دایره شکل حتی مقاطع مرکب از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توان در خصوص این سازه‌ها به آن اشاره نمود.

  • مقاومت بالا

ساختار متریال فولاد به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی در برابر زلزله، آتش سوزی، حرارت، فشار، ضربه‌ و بارهای جانبی از خود مقاومت بالایی نشان دهد. بنابراین این سازه‌ها بسیار مستحکم بوده و مقاومت بالایی در برابر زلزله یا طوفان دارند.

  • مقاومت در برابر عوامل فرسایشی

فلز فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و تخریب ناشی از رطوبت دارد. به همین دلیل استفاده از آن در سازه‌های مختلف به ویژه ساخت خانه پیش ساخته فلزی عمر مفید بنا را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.

  • انعطاف پذیری بالا

قابلیت استفاده در پروژه‌‌های مختلف و امکان تولید در مدل‌های سفارشی متناسب با محل استفاده‌، از دیگر مزیت‌های مهم ساخت‌وساز با ماژول‌های پیش‌ساخته فلزی محسوب می‌شود.

  • حمل و نقل آسان

سازه‌های فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه به راحتی جابه‌جا شده و می‌توان آن‌ها را بدون آسیب به محل اجرای پروژه انتقال داد.

  • دقت بالا در تولید

سازهای پیش‌ساخته فلزی در کارگاه‌ها و کارخانجات پیشرفته با جدیدترین ماشین‌آلات و تکنولوژی‌ها تولید می‌شوند. بنابراین اندازه‌گیری ابعاد و ضخامت اجزای مختلف آنها با دقت بسیار بالایی بدون وجود خطای انسانی صورت می‌پذیرد. همین مسئله باعث مقاومت و استحکام بیشتر بنای تولید شده می‌شود که مزیت مهمی در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید.

  • محافظت از محیط زیست

به دلیل اینکه سازه‌های فولادی قابلیت بازیافت در طبیعت را دارند، استفاده از آن‌ها در سازه‌های مختلف هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. شایان توجه است فولاد ماده‌ای بازیافتی در طبیعت است. بنابراین امروزه به عنوان ماده اصلی در تولید ساختمان‌های سبز در جهان استفاده می‌شود و از این جهت مورد تایید سازمان‌های محافظت از محیط زیست است.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

امکان استفاده در مدل‌های مختلف و قابلیت‌های ویژه‌ای که این محصولات دارند سبب گردیده استفاده از آنها در پروژه‌های مختلف، در زمان و هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی صرفه‌جویی کند.

سازه مدولار پیش ساخته - ام ک بتن

معایب خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چیست؟

ماژول‌های پیش‌ساخته فلزی که دارای مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند، می‌توانند ایراداتی نیز به دنبال داشته باشند. بر این اساس از جمله معایب آن‌ها می‌توان به وزن سنگین فولاد در ابعاد بالا برای جابه‌جایی اشاره نمود. البته لازم به ذکر است همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل نیز می‌شود. علاوه بر آن نیاز به نیروهای متخصص در نصب خانه پیش ساخته فلزی و ماژول‌های دیگر نیز به عنوان یکی از معایب استفاده از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی به حساب می‌آید.
هم‌چنین محدودیت ساخت قطعات فلزی در ابعاد بسیار بزرگ و ناکارآمد بودن آن‌ها در احداث پروژه‌های عمرانی عظیم، یکی از معایب استفاده از آن‌ها محسوب می‌شود. البته طبق نظر کارشناسان و متخصصان محدودیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد در مقابل مزایای بالای استفاده از ماژول‌های پیش‌ساخته فلزی کاملاً قابل اغماض و چشم پوشی خواهد بود. قطعات پیش ساخته بتنی یکی از نوآوری های صنعت ساخت و ساز است که معایب سازه های فولادی را جبران نموده است. در همین راستا مطالعه مقاله “انواع قطعات بتنی پیش ساخته را بشناسید!” را پیشنهاد می کنیم.

طول عمر خانه های پیش ساخته فلزی (فولادی) چند سال است؟

عوامل مختلفی در افزایش طول عمر خانه‌هایی که از ماژول‌های پیش‌ساخته فلزی تولید می‌شوند دخالت دارند. مهم‌ترین آن‌ها کیفیت بالای متریال استفاده شده در تولید این قطعات پیش‌ساخته به حساب می‌آید. همچنین هر چقدر در ابتدای کار، دقت بالاتری در ساخت این قطعات صورت پذیرد، قطعا طول عمر خانه‌هایی که به کمک آن‌ها ساخته می‌شود نیز افزایش می‌یابد. بر این اساس باید بدانید تکنولوژی استفاده شده در ساخت قطعات مختلف فلزی پیش‌ساخته، دستگاه‌های استفاده شده در این‌کار، هم‌چنین طراحی اولیه مهندسی در مرحله ساخت ماژول‌های فلزی مورد نظر فاکتورهایی هستند که بر کیفیت کار و در نهایت طول عمر آن تاثیر مستقیمی دارند.
علاوه بر آن تبحر تیم اجرایی پروژه، منطقه اجرای آن، شرایط آب‌وهوایی، توانایی نیروی فنی، امکانات زیربنایی وجود عوامل فرسایشی مختلف مانند رطوبت در محل، شرایط نگهداری از بنا، روش انتقال قطعات فلزی به محل احداث سازه از عوامل تاثیرگذار در این مسئله محسوب می‌شوند. با وجود تمام این فاکتورهای موجود در طول زمان بهره‌برداری از سازه فلزی، می‌توان گفت حداقل عمر مفید خانه‌های پیش ساخته ۵۰ سال در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است توجه ویژه به بهینه‌‌سازی عوامل موثر در طول عمر بنا، می‌تواند طول مدت استفاده از این قطعات فلزی را تا حدود زیادی افزایش دهد. در واقع خانه پیش ساخته فلزی طرحی منحصر به فرد از مهندسی مدرن و تکنولوژی برتر ساخت‌وساز محسوب می‌گردد که استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی تا حدود بسیار زیادی باعث افزایش عمر سازه مورد نظر می‌‌شود.

تفاوت خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) با خانه پیش ساخته بتنی چیست؟

در حال حاضر نمونه‌های مختلفی از سازه‌های پیش‌‌ساخته با متریال‌های مختلف در بازار وجود داشته که هر کدام معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. در همین راستا در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت‌های خانه‌های پیش‌ساخته فلزی و بتنی بپردازیم.

  • مواد استفاده شده در تولید

سازه‌های فلزی از جنس فولاد یا فلزات دیگر تولید می‌گردند، در حالی‌که سازه‌های بتنی به کمک مواد تشکیل دهنده بتن مانند آب، ماسه، سیمان و افزودنی‌های مختلف دیگری ساخته می‌شوند.

  • مقاومت و استحکام

فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل فرسایشی فشار، ضربه، زلزله، آتش‌سوزی و غیره دارد، به همین دلیل برای ساخت خانه‌های پیش‌ساخته گزینه پایدار و مقاومی محسوب می‌شود.

  • سرعت احداث خانه‌های فولادی

برای احداث خانه‌های فولادی از قطعات پیش‌ساخته‌ای که به طور کامل در کارگاه‌های مخصوص تولید این محصولات ساخته می‌شود استفاده می‌کنند. بنابراین سرعت احداث این نوع پروژه‌ها نسبت به اجرای پروژه‌های بتنی بالاتر خواهد بود.

  • وزن سازه

سازه‌های فلزی نسبت به بتن وزن پایین‌تری دارند، همچنین حمل‌ونقل راحت‌تری داشته و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی، وزن سازه مورد نظر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. همین مسئله می‌تواند در انتقال فشارها و بارهای جانبی وارد شده به سازه بسیار موثر باشد.

  • انعطاف پذیری در تولید

سازه‌های فولادی انعطاف‌پذیری بالاتری در تولید دارند. به عبارت دیگر آنها را به راحتی می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلف متناسب با نوع پروژه مورد نظر تولید و به محل اجرای آن منتقل کرد. از این‌رو استفاده از آنها در پروژه‌های مختلف عمرانی مانند ساخت خانه پیش ساخته فلزی راحت‌تر از به کار بردن محصولات بتنی است. به عبارت دیگر فلز نسبت به محصولات بتنی تنوع کاربری بالاتری دارد و به راحتی می‌توان در تولید انواع مختلف سازه‌های ساختمانی مانند مغازه‌ها، انبارها، ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کرد.

  • سهولت در حمل و نقل

با توجه به اینکه ماژول‌های فلزی وزن کمتری نسبت به بتن دارند، حمل‌ونقل آنها نیز راحت‌تر خواهد بود.

  • افزایش طول عمر بنا

مقاومت بالای فولاد در برابر عوامل محیطی از دیگر تفاوت آنها نسبت به محصولات بتنی محسوب می‌شود.

  • تعمیر و نگهداری

از دیگر تفاوت‌های سازه‌های فلزی هزینه‌های کم تعمیرات و نگهداری آنها نسبت به سازه‌های بتنی به حساب می‌آید.

  • قابلیت بازیافت

یکی از قابلیت‌های سازه‌های پیش‌ساخته فلزی امکان بازیافت آنها و بازگشت به چرخه طبیعت است.

  • طول عمر بالا

از دیگر تفاوت‌های سازه‌های فلزی نسبت به بتنی طول عمر بالاتر قطعات فلزی است؛ به عبارت دیگر فلز یکپارچگی خود را در طول زمان بیشتر از سازهای بتنی حفظ می‌کند و در برابر عوامل محیطی مانند زلزله، باران شدید، برف و غیره مقاومت بیشتری دارد.

  • تفاوت در اجرا

اجرای پروژه سازه‌های فولادی حساسیت بالاترین نسبت به سازه‌های بتنی دارد و باید توسط یک تیم اجرایی کاملاً حرفه‌ای انجام شود.

  • سرعت پروژه احداث خانه پیش ساخته فلزی

سرعت اجرای پروژه در سازه‌های فلزی نسبت به سازه‌های بتنی بسیار بالاتر است و تفاوت چشمگیری در این موضوع وجود دارد.

خانه پیش ساخته بتنی - ام ک بتن

مراحل ساخت خانه شکل پیش ساخته فلزی (فولادی) چگونه است؟

انجام پروژه‌های فلزی در شش مرحله انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

مرحله اول طراحی خانه‌ پیش ساخته فلزی

در اولین مرحله ساخت پروژه‌های فلزی باید شرایط احداث پروژه توسط مهندسان اجرای آن متناسب با محل قرارگیری و نوع سازه بررسی و طراحی گردد. لازم به ذکر است در این مرحله ضخامت ورق، نوع ستون‌ها، محل قرارگیری قطعات مختلف و شرایط دیگر نصب خانه پیش ساخته فلزی به دقت بررسی و اندازه‌گیری می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که در این مرحله محل قرار گرفتن اجزای سازه، ابعاد آنها، سبک طراحی سازه، رنگ و غیره نیز تعیین می‌گردد.
همچنین با توجه به اینکه در اجرای این پروژه امکان تغییری در ابعاد و اندازه‌های تولید شده وجود ندارد. این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید توسط تیم طراحی حرفه‌ای و کاربلد انجام شود.

مرحله دوم اجرای فونداسیون خانه پیش ساخته فلزی

مرحله‌ای که اساس ساخت و‌ساز را تعریف می‌کند، فونداسیون و اجرای صحیح آن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ساختمان‌های پیش ساخته کاربری‌های مختلفی دارند باید این مسئله در فونداسیون‌سازی توسط تیم اجرایی و مهندسی ساختمان مورد توجه قرار گیرد.
لازم به ذکر است که فونداسیون یک ساختمان به عنوان پی ساختمان شناخته می‌شود و وظیفه آن تحمل بارهای سازه‌ای و توزیع آنها به زمین است. بنابراین باید فونداسیون آن متناسب با شرایط ساختمان مورد نظر، تعیین و پیش از احداث بنا پی ریزی شود.

مرحله ساخت اسکلت خانه پیش ساخته فلزی

اسکت‌بندی یکی از مراحل فونداسیون‌سازی است که با تولید اجزای دیگر مانند دیوار و سقف سازه همراه خواهد بود. در نظر داشته باشید که دیوارهای به کار رفته در سازه‌های پیش‌ساخته در دو نوع تولید می‌شوند. یک نوع از آن‌ها دیوارهای باربر بوده که وظیفه تحمل بار ایجاد شده از سقف و طبقات را بر عهده دارند. نوع دیگر دیوارهای غیر باربر هستند که وظیفه جداسازی فضا برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین در ساخت سازه‌های پیش‌ساخته باید در مرحله طراحی وظیفه هر قسمت به ویژه دیوارهای آن تعیین گردد.

مرحله تعیین پوشش‌های خارجی و داخلی در ساخت خانه

تعیین نوع پوشش داخل ساختمان برای جلوگیری از انتقال دما و افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی از اهمیت ویژه برخوردار است و باید در مراحل ابتدایی ساخت‌وساز خانه پیش ساخته فلزی تعیین گردد. بر این اساس باید بدانید که پوشش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • عایق‌دیوارها:

عایق‌دیوارها می‌تواند از متریال‌های مختلف متناسب با بودجه و هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت‌وساز تعیین گردد.

  • پوشش خارجی ساختمان‌های فلزی:

معمولا پوشش خارجی این سازه‌ها از پانل‌های سیمانی یا فیبری تشکیل شده است که به دو روش سنتی یا پیش ساخته قابل نصب خواهند بود.

  • دیوارهای داخلی:

معمولا دیوارهای داخلی که برای احداث ساختمان‌های پیش ساخته فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند از پانل‌های گچی، چوبی یا سیمانی تشکیل می‌شوند. به طوری‌که داخل آنها نیز از فوم یا ورق‌های پلی استایرن برای جلوگیری از انتقال صدا، رطوبت و دما به کار می‌رود.

مرحله تعیین تاسیسات الکتریکی و مکانیکی

در مرحله بعدی ساخت خانه‌های فلزی باید تاسیسات مختلف الکتریکی و مکانیکی مانند لوله‌کشی، سیم‌کشی و غیره به سازه مورد نظر اضافه شود. معمولاً جنس لوله‌های آب، گاز و محصولات مکانیکی دیگر مورد استفاده در خانه‌های پیش ساخته فلزی از پی‌وی‌سی فشرده است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد. علاوه بر آن تاسیسات الکتریکی مانند انواع سیم‌کشی‌ها، روشنایی‌ها، سوکت‌های برق و محصولات الکتریکی موارد دیگری است که باید در این سازه‌ها استفاده شوند.

مرحله پایانی ساخت

مرحله آخر ساخت سازه‌های فلزی به کاربردن درب و پنجره‌های موردنظر است که می‌تواند از جنس فلز آلومینیوم، ام دی اف، pvc با قابلیت ضد سرقت تعیین شوند.

مراحل ساخت خانه فلزی - ام ک بتن

خانه های پیش ساخته فلزی (فولادی) در چه متراژهایی تولید می شوند؟

از جمله سوالات مهمی که در ذهن اکثر افراد برای احداث خانه‌های پیش ساخته با محصولات فلزی ایجاد می‌شود وسعت اجرای پروژه و متراژ قابل ساخت خانه‌های پیش‌ساخته به حساب می‌آید. برای پاسخ به این سوال باید گفت رایج‌ترین و معمول‌ترین ابعادی که در ساخت خانه پیش ساخته فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، متراژهای پایین‌تر از ۶۰ متر و ۸۰ متر است. اما همین مسئله باز هم متناسب با شرایط مختلفی که می‌تواند در ساخت ماژول‌های فلزی دخیل باشد متفاوت خواهد بود.
به طور مثال امروزه خانه‌های فلزی پیش‌ساخته را نیز در متراژ‌های بالاتر از ۱۰۰ متر نیز تولید می‌کنند. کیفیت متریال استفاده شده در ساخت، تبحر تیم اجرایی، مهندسی دقیق تولید قطعات و تکه‌های مختلف محصولات پیش ساخته در کارگاه از مهم‌ترین فاکتورهایی محسوب می‌شوند که در ساخت متراژ‌های مختلف خانه‌های پیش ساخته تاثیرگذار هستند.

تحویل خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چقدر زمان می برد؟

به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی را برای احداث خانه‌های فلزی از ابتدای شروع پروژه تا انتهای کار در نظر گرفت. در واقع مرحله طراحی سازه و تولید ابعاد پیش ساخته در کارخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین پارامترهای تعیین کننده شروع احداث پروژه ساختمانی محسوب می‌شوند.
پس از آن نیز عوامل مختلف محیطی، شرایط کارگاه احداث پروژه، تبحر تیم اجرایی برای احداث پروژه‌های پیش ساخته و غیره فاکتورهای مهم تعیین زمان نهایی ساخت خانه‌های پیش ساخت فلزی محسوب می‌شوند. علاوه بر آن ابعاد بنای مورد نظر و وسعت پروژه اجرایی از دیگر شرایط مهم موثر، در تعیین زمان نهایی اتمام پروژه به حساب می‌آید.
اما به طور کلی می‌توان گفت که ساخت خانه‌های کوچک با ماژول‌های پیش ساخته فلزی معمولاً تا ۶ ماه زمان می‌برد. ولی حتی همین زمان نیز متناسب با شرایط محیطی می‌تواند تا یک سال یا حتی کمتر از ۶ ماه به طول انجامد.

قیمت خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چقدر است؟

قیمت خانه‌های فلزی به عوامل مختلف بستگی دارد که می‌توان از اصلی‌ترین آنها به موارد زیر اشاره نمود:

  •  کیفیت متریال استفاده شده در ساخت
  •  متراژ خانه پیش ساخته فلزی
  •  امکانات در نظر گرفته شده در ساخت خانه
  •  میزان و حجم متریالی که در ساخت پروژه استفاده شده
  •  برند تولید کننده یا کارخانه ساخت ماژول‌های فلزی
  •  دستمزد تیم اجرایی در مرحله ساخت اولیه ماژول‌ها
  •  پیشرفته بودن تجهیزات و دستگاه‌های استفاده شده در ساخت قطعات پیش‌ساخته
  •  هزینه جابه‌جایی و حمل‌ونقل قطعات فلزی پیش‌ساخته به محل اجرای پروژه
  •  اندازه و متراژ محصولات ساخته شده
  •  طراحی و بررسی‌های هزینه طراحی
  •  بررسی‌های اولیه ساخت پروژه و تعیین شرایط احداث ساختمان
  •  نوسانات قیمت مواد اولیه در ساخت
  •  تغییرات نرخ ارز و تاثیر مستقیم آنها در تعیین قیمت فولاد و فلز به کار رفته در ساخت

برای آشنایی بیشتر با قیمت خانه پیش ساخته بر اساس متراژ و عمل تاثیر گذار بر آن مطالعه مقاله ” قیمت خانه پیش ساخته چقدر است؟ ” را پیشنهاد می کنیم.

خانه پیش ساخته فولادی - ام ک بتن

تحویل خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) چقدر زمان می برد؟

عوامل مختلفی مانند موارد زیر در تعیین زمان تحویل این پروژه‌ها دخیل هستند. اما به طور کلی حداقل زمان مورد نیاز برای تحویل پروژه در حدود ۶ ماه تعیین گردیده است.

  •  متراژ سازه مورد نظر
  •  پیچیدگی‌های طراحی اولیه
  •  شرایط آب‌وهوایی
  •  زمان لازم برای استانداردسازی قطعات تولیدی
  •  ظرفیت تولید کارخانه و سرعت اجرای کار

آیا خانه پیش ساخته فلزی (فولادی) مقاومت لازم را در برابر زلزله دارد؟

بله؛ به طور حتم با توجه به ویژگی‌هایی که متریال استفاده شده در ساخت این قطعات فلزی دارد، خانه‌های تولید شده توسط ماژول‌های پیش‌ساخته از مقاومت بالایی در برابر زلزله برخوردار هستند. علاوه بر آن نظارت دقیق بر ساخت ابعاد آنها، طراحی مهندسی، تعیین نحوه اتصال قطعات و ضخامت استاندارد مورد استفاده در تولید آنها از دیگر عوامل موثر بر مقاومت بالای این محصولات در برابر تکان‌ها و لرزش‌های ناشی از زلزله محسوب می‌شوند.

آیا اجرای خانه‌ پیش ساخته فلزی (فولادی) نیاز به مجوز از شهرداری دارد؟

قوانین مختلفی در ساخت خانه‌های پیش ساخته وجود دارد که متناسب با نوع مصالح به کار رفته در ساخت این بناهای پیش ساخته تعیین می‌گردد. در حالت کلی برای ساخت خانه پیش ساخته فلزی و احداث آن باید قوانین مربوط به ساخت‌وساز، مجوزها و پروانه‌های ساخت در ابتدای احداث پروژه را تهیه کرد. البته باید به این نکته را بدانید که ساخت و احداث بناهای پیش ساخته فلزی با متراژ‌های کمتر از ۴۰ متر مربع نیاز به مجوز خاصی ندارد اما برای متراژ‌های بزرگتر باید حتماً مجوزهای لازم از شهرداری و مراکز ذی‌نفع اخذ شود.
باید بدانید هدف از دریافت مجوز برای ساخت‌و‌ساز، به خصوص در متراژ‌های بالاتر از ۴۰ متر، نظارت بر اجرای صحیح پروژه، روند ساخت‌وساز و ایمنی خانه‌های در حال ساخت است. معمولاً خانه‌های پیش‌ساخته در دو نوعی قابل حمل و پروژه‌های ثابت طراحی و پی‌ریزی می‌شوند. بنابراین در حالت‌هایی که خانه‌های پیش‌ساخته غیر قابل حمل هستند و در یک محل باقی می‌مانند، حتماً باید مجوزهای شهرداری و پروانه‌های ساخت برای پی‌ریزی فونداسیون خانه پیش از شروع کار آماده شوند. به طورکلی هر سازه‌ای که در محلی خاص احداث می‌گردد باید دارای مجوز از شهرداری باشد و فرقی ندارد که این بنا پیش‌ساخته است یا به صورت سنتی ساخته شده است.

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله در مورد خانه‌های پیش‌ساخته با متریال فلز و عواملی که در ساخت آنها موثر هستند صحبت نمودیم. باید بدانید این محصولات ویژگی‌های‌ خاصی دارند که باعث پایداری بالای آنها می‌شود ولی این مسئله به نوع اجرای پروژه کیفیت بالای تولید ماژول‌های اولیه و طراحی صحیح و اجرای درست آن بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *