اسکلت فلزی پیش ساخته چیست؟

اسکلت فلزی پیش ساخته چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 14 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1931

اسکلت فلزی پیش ساخته نمونه‌ای از مصالح ساختمانی مدرن ساخت‌و‌ساز به حساب می‌آید. در واقع آنها نوعی سیستم ساختمانی هستند که متناسب با قوانین و مقررات ساختمانی و استانداردهای موجود، داخل کارخانه‌ها تولید و به محل نصب منتقل می‌شوند. بنابراین استفاده از این تکنولوژی نوین در ساختمان‌‌سازی باعت بالا رفتن سرعت انجام عملیات ساخت‌وساز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. برای آشنایی با انواع مختلف سازه‌های پیش‌ساخته فلزی، ویژگی‌ها، مزایا و شرایطی که باید در استفاده از آنها مورد توجه قرار بگیرد، با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

اسکلت فلزی پیش ساخته چیست؟

اسکلت‌های فلزی که در ساخت‌وساز به کار می‌روند از تیر و ستون فولادی تشکیل شده که به صورت عمودی و افقی روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در واقع خم‌پذیری مناسب، شکل‌پذیری، همگن بودن، قابلیت جوش‌پذیری بالا، مقاومت در برابر فرسایش و عوامل محیطی از جمله مهم‌ترین فاکتورها و ویژگی‌های فولاد به کار رفته در ساخت این سازه‌های فلزی به حساب می‌آید. به همین دلیل استفاده از اسکلت‌های پیش‌ساخته در ساختمان‌ها، موجب کاهش وزن ساختمان و مقاومت بالای آنها در برابر ضربه، فشار، تنش‌های بیرونی مثل زلزله و غیره می‌شود.
لازم به ذکر است که ساخت سازه‌های فلزی پیش‌ساخته در کارخانه‌ها با اندازه‌گیری‌های دقیق توسط ابزار مربوط به این‌کار انجام می‌شود. به همین دلیل استفاده از این سازه‌ها در ساختمان‌سازی مزایای بسیار زیادی مانند افزایش مقاومت ساختمان، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و دقت را به همراه خواهد داشت.

انواع و ویژگی اصلی اسکلت فلزی پیش ساخته چیست؟

به کار بردن مصالح پیش‌ساخته در ساخت پروژه‌های ساختمانی، مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. بنابراین امروزه انواع مختلفی از سازه‌های پیش‌ساخته برای استفاده در پروژه ساختمانی تولید شده‌اند.

اسکلت‌های فلزی پیش‌ساخته

این نوع اسکلت فلزی پیش ساخته از فولاد و آلیاژ‌های فلزی ساخته می‌شود. به همین دلیل دارای مقاومت و دوام بالایی بوده و در پروژه‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکلت‌های بتنی پیش‌ساخته

یکی از مهم‌ترین مصالحی که برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می‌توان استفاده کرد، اسکلت‌های پیش‌ساخته بتنی هستند. این اسکلت‌ها از بتن مسلح ساخته می‌شوند و مهم‌ترین مزیت آنها نسبت به سایر اسکلت‌ها، قابلیت به کار بردن در پروژه‌های پیچیده و خاص به شمار می‌رود.

اسکلت‌های چوبی پیش‌ساخته

این اسکلت‌ها از ترکیب چوب و مواد دیگر تولید می‌شوند و مهم‌ترین ویژگی‌ آنها وزن کم، ظاهر زیبا و عایق‌بندی مناسب آنهاست. علاوه بر آن قابلیت جابه‌جایی و امکان طراحی در مدل‌های پیچیده و خاص از دیگر مزیت‌های آنها به حساب می‌آیند که برای آشنایی بیشتر مطالعه مقاله “ویلای پیش ساخته چوبی (ویلای چوبی) چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

اسکلت‌های پانلی

پانل‌های پیش تولید شده که در تولید این اسکلت‌ها به کار می‌رود از مواد محکم و مقاومی مانند بتن، فلز یا چوب تشکیل شده است. نصب آسان، امکان تولید در اندازه‌ها و مدل‌های سفارشی، مقاومت بالا در برابر ضربه و هرگونه عامل محیطی از جمله مزایای استفاده از آنها به حساب می‌آیند. البته شایان ذکر است که این پانل‌ها در ساخت و سازهای کم حجم مانند ساختمان‌های مسکونی و ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل به کار می‌روند.

اسکلت‌های ترکیبی

گاهی اوقات در اجرای پروژه‌های مختلف ساختمانی نیاز است از مزایای چندین نوع اسکلت در کنار همدیگر استفاده کنند. به همین دلیل می‌توان اسکلت‌هایی از ترکیب فلز، بتن و غیره را به کار برد.

اسکلت ترکیبی- ام ک بتن

مزایا و ویژگی سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی چیست؟

به عنوان متفاوت‌ترین مزایای اسکلت‌های پیش‌ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  نصب آسان و سریع
  •  قیمت بسیار مناسب و کاهش هزینه‌ها
  •  دوام، پایداری مناسب و مقاومت بالا
  •  هزینه بسیار پایین نگهداری و تعمیرات
  •  بالا بردن سرعت عملیات‌های ساخت‌وساز
  •  قابلیت جابه‌جایی و انتقال به مسافت‌های دور
  •  استحکام و امنیت بالا
  •  برخورداری از کیفیت بسیار بالا و استاندارد مناسب به جهت ساخت در کارگاه‌های تولید اسکلت فلزی پیش ساخته
  •  انعطاف‌پذیری مناسب برای به کار بردن در پروژه‌های ساختمانی مختلف مانند ساخت انواع سوله و کانکس
  •  کاهش زباله ایجاد شده، قابلیت بازیافت و سازگاری بالا با محیط زیست
  •  مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و نفوذ حشرات

چرا ساختمان با اسکلت فلزی بهترین انتخاب است؟

این مصالح ساختمانی وزن بسیار کمی دارند و در نتیجه وزن کلی ساختمان را کاهش می‌دهند. از طرفی به دلیل قابلیت ارتجاعی فولاد و مقاومت بالای قطعات فلزی نسبت به عوامل فرسایشی و محیطی، استفاده از آنها در ساختمان باعث استحکام در برابر تنش‌ها و فشارهای بیرونی مثل زلزله، طوفان و بادهای شدید می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تولید در محیط کارگاهی، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سرعت ساخت‌وساز را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهند.
همچنین باید بدانید قابلیت تقویت‌پذیری بالای اسکلت‌های فلزی باعث افزایش مقاومت و پایداری ساختمان در طول زمان می‌شود. از دیگر مزایای انتخاب اسکلت‌های فلزی هزینه پایین نگهداری و تعمیرات آنها محسوب می‌گردد. در نتیجه باید بدانید استفاده از این مصالح ساختمانی، هزینه‌های کلی ساخت‌وساز را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

اسکلت فلزی سبک پیش ساخته یا LSF چیست؟

سازه‌های LSF به سیستم‌های پیش‌ساخته مدرنی گفته می‌شود که در ساخت هر قسمت از آنها از فولاد گالوانیزه با ضخامت کم استفاده می‌شود. در نتیجه این پروفیل‌ها که به کمک دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌شوند از وزن بسیار کمی برخوردار هستند. همچنین به دلیل مقاومت بسیار بالای ورق‌های گالوانیزه در برابر خوردگی و عوامل فرسایشی، ساختمان‌هایی که به کمک این سازه‌ها ساخته می‌شوند، مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. از جمله سازه های پیش ساخته می توان به ویلاهای پیش ساخته LSF اشاره نمود.

ویژگی بارز اسکلت فلزی سبک پیش ساخته یا LSF چیست؟

به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از اسکلت‌های فلزی پیش‌ساخته ال‌اف‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  مقاومت در برابر عواملی مانند آتش‌سوزی، زلزله و نفوذ حشرات موذی
  •  وزن پایین و سبک، نصب بسیار ساده اسکلت فلزی پیش ساخته
  •  سرعت بالای نصب در اجرای پروژه‌های ساختمانی
  •  ایجاد سطح یکنواخت در اجرای اسکلت ساختمان
  •  قابلیت بازیافت بالا و سازگاری با محیط زیست
  •  عمر، دوام بالا، انعطاف‌پذیری مناسب
  •  مقاومت در برابر عوامل فرسایشی مثل خوردگی و عوامل شیمیایی
  •  امکان اجرا در شرایط آب‌وهوایی مختلف
  •  قابلیت اجرای طرح‌های متنوع، خاص و پیچیده
  •  کاهش هزینه‌های هدر رفتن مواد اولیه و انرژی

اسکلت پیش ساخته فلزی - ام ک بتن

سیستم سازه‌ای نوین اسکلت پیچ و مهره پیش ساخته چیست؟

اسکلت‌های پیچ‌ومهره پیش‌ساخته، نمونه‌ای از جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت ساخت‌وساز به حساب می‌آیند. به‌طوری‌که استفاده از آن در پروژه‌های مختلف، توانسته تحول عظیمی را در صنعت ساختمان‌سازی به وجود آورد. باید بدانید در این سیستم به جای جوش‌کاری، به کمک پیچ‌ومهره‌های پیش‌ساخته، قطعات فولادی اجزای مختلف ساختمان را به یکدیگر متصل می‌کنند.

مزایای استفاده از سازه‌های نوین پیش ساخته پیچ و مهره کدام است؟

به عنوان مهم‌ترین مزایای استفاده از این اسکلت‌ها، می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و مالیات انرژی اشاره نمود. با توجه به ساختاری که این نوع از اسکلت‌های جدید پیش‌ساخته دارند، زمان مورد نیاز برای تکمیل ساختمان مثل هزینه‌های مربوط به نیروی کار و تجهیزات را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهند. در نتیجه به کار بردن آنها باعث کاهش مصرف انرژی در فرایند تولید می‌گردد.

کاربرد رایج سازه سبک ال اس اف LSF در ساخت ساختمان های بلند و پیچیده درکشورهای مدرن

امروزه سازه‌های LSF خصوصا ساخت خانه های پیش ساخته LSF در کشورهای مدرن به صورت گسترده برای ساخت پروژه‌های مختلف ساختمانی به کار می‌روند. در این سازه‌ها از قطعات پیش‌ساخته برای بالا بردن سرعت طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌کند. به همین دلیل کاهش هزینه‌ها، سرعت بالای ساخت و قابلیت استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات در ساختمان‌سازی از مهم‌ترین مزیت‌های آنها به شمار می‌رود.

اسکلت فلزی پیش ساخته: استفاده از سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی چه مزایا و معایبی دارد؟

فناوری‌های پیشرفته و استانداردهایی که در تولید اسکلت فلزی پیش ساخته به کار می‌رود، بستر مناسبی را برای افزایش کیفیت و امنیت ساختمان‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر آن صرفه‌جویی در زمان، وزن پایین، شکل‌پذیری بالا، حمل‌ونقل آسان و قابلیت جا‌به‌جایی از مزایای استفاده از آنها به حساب می‌آیند. در مقابل از معایب آنها می‌توان به عدم توجه به استانداردسازی در مرحله ساخت و اجرای نادرست توسط افراد نا آشنا به نصب، در محل احداث پروژه نام برد.

مدت زمان ساخت و ساز اسکلت سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی چقدر است؟

مدت زمان مورد نیاز برای ساخت‌وساز با اسکلت پیش‌ساخته به عوامل مختلفی مانند نقشه ساختمان و ابعاد سازه بستگی دارد. اما به‌طورکلی با توجه به اینکه این سازه‌های پیش‌ساخته از قبل در محیط‌های کارگاهی ساخته می‌شوند، اجرای آنها در پروژه‌های مختلف ساختمانی زمان کوتاه‌تری نسبت به سایر روش‌های ساخت‌وساز دارد.

اسکلت‌های پیش‌ساخته در برابر چه عواملی مقاومت دارند؟

به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های مقاومتی این سازه‌ها و خانه های پیش ساخته فلزی که منجر به محبوبیت آنها در ساخت‌وساز شده، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت در برابر وزن بالا:

اسکلت‌های پیش‌ساخته به ویژه اسکلت‌های ترکیبی، قابلیت تحمل وزن‌های بالا را دارند. همین امر منجر به استفاده از آنها در سازه‌های حجیم و مرتفع گردیده است.

  •  مقاومت در برابر زلزله:

این سازه‌های فلزی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند در برابر نوسانات و تکانش‌های ناشی از زلزله مقاومت کنند.

  • مقاومت در برابر شرایط محیطی:

سازه‌های پیش‌ساخته مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، برف، باران و اشعه uv خورشید از خود نشان می‌دهند.

  • مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی:

ساختار اسکلت‌های پیش‌ساخته فلزی به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان از آنها در شرایط مختلف آب‌وهوایی استفاده کرد.

  •  مقاومت در برابر آتش‌سوزی اسکلت فلزی پیش ساخته:

این اسکلت‌ها به گونه‌ای مقاوم‌سازی شده‌اند تا بتوانند در برابر آتش‌سوزی و حرارت بالا مقاوم باشند.

ویژگی اسکلت پیش ساخته فلزی - ام ک بتن

مقاومت سازه های فولادی سبک پیش ساخته در برابر زلزله چگونه است؟

نوع طراحی و اجرای سازه‌های فولادی سبک پیش‌ساخته در ساختمان‌سازی، بر اساس استفاده از المان‌های ضعیف با تعداد بالا به جای المان‌های قوی با تعداد کم تعریف شده است. به همین دلیل هنگام وقوع زلزله و تکان‌های شدید، اگر قسمتی از ساختمان دچار آسیب شود سایر قسمت‌ها می‌توانند نقص آن را جبران کنند. از سوی دیگر این سازه‌های مدرن ساختمانی وزن بسیار پایین‌تری نسبت به سازه‌های دیگر دارند. به همین دلیل در زمان وقوع زلزله و تکان‌های ناشی از آن، نیروی کمتری را به خود جذب می‌کنند.
علاوه بر آن به دلیل نوع فناوری که در ساخت آنها به کار رفته، به راحتی می‌توان آنها را به شکل و سبکی طراحی کرد که مقاومت بیشتری در برابر نیروهای وارده از خود نشان دهند. همچنین در ساخت آنها، خطاهای انسانی در زمینه اندازه‌گیری و نصب سازه‌های فلزی کاهش یافته است. از این‌رو در هنگام وقوع زلزله این سازه‌ها مقاومت بالاتری نسبت به دیگر روش‌های ساختمان‌سازی دارند.

آیا استفاده از فلز برای سازه‌های پیش ساخته محدودیتی دارد؟

به کارگیری سازه‌های پیش‌ساخته محدودیت خاصی در ساخت پروژه‌های ساختمانی ایجاد نمی‌کند. در واقع امکان تولید سازه‌ها در اندازه‌های مختلف با طراحی دقیق، سبب گردیده به راحتی بتوان سازه‌های فلزی را در اکثر پروژه‌های ساختمانی، تجاری و غیره استفاده کرد.

اما چگونه استفاده از سازه سبک ال اس اف در کشورهای مدرن انجام می شود؟

کشورهای مدرن از این سازه‌ها برای ساخت ساختمان‌های بلند و پیچیده استفاده می‌کنند. همچنین به کارگیری در اجرای سیستم‌های حمل‌ونقل، ساخت دیگر سازه‌های فولادی‌، دیوارهای پوششی و سقف‌ها از دیگر موارد استفاده از این نوع اسکلت فلزی پیش ساخته در کشورهای مدرن به حساب می‌آیند.

آیا سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی قابلیت حمل و جابجایی دارند؟

با توجه به اینکه این سازه‌ها از قطعات جدا شده، در محیط کارخانه تولید می‌شوند به راحتی می‌توان آنها را جابه‌جا نمود. بنابراین یکی از مزیت‌هایی استفاده از اسکلت‌های پیش‌ساخته، قابلیت حمل و جابه‌جایی آنها به حساب می‌آید.

روش‌های نصب و ساخت سازه‌های اسکلت پیش ساخته فلزی چگونه است؟

به طورکلی سازه‌های اسکلت پیش‌ساخته به روش‌های زیر ساخته و نصب می‌شوند.

سرعت نصب با استفاده از سیستم‌های قالب زنی پیش ساخته

در این روش از قالب‌های پیش‌ساخته‌ای که از قبل در محیط کارخانه طراحی و ساخته شده‌اند استفاده می‌‌کنند. این قالب‌ها از مواد بسیار با کیفیتی تولید شده و به کار بردن آنها در پروژه‌های ساختمان عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین باعث بالا رفتن سرعت و دقت نصب آنها می‌شود.

اسکلت فلزی پیش ساخته: استفاده از تکنولوژی حفاظت از محیط زیست

در این روش سازه‌های به کار رفته، از مواد کامل بازیافتی مانند بتن بازیافتی یا فولاد قابل بازیافت ساخته می‌شوند. بنابراین به جهت کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید زباله و محافظت از محیط زیست گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

اسکلت فلزی پیش ساخته: استفاده از سیستم‌های تحت کنترل کیفیت

در این روش تمامی مراحل ساخت سازه‌های پیش‌ساخته به کمک ابزارهای کنترل کیفیت با استانداردهای موجود انجام می‌شود.

آیا سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی قابلیت تنظیم و تغییر سایز دارند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از اسکلت پیش‌ساخته، قابلیت تنظیم و تغییر سایز آنها است. در واقع به راحتی می‌توان آنها را باز و بسته کرد و به سایز مورد نظر تبدیل نمود. همین ویژگی سهولت در نصب، افزایش سرعت ساخت‌وساز، قابلیت استفاده در پروژه‌های مختلف ساختمانی، استحکام و پایداری سازه موردنظر را به همراه خواهد داشت.

آیا اسکلت‌های پیش‌ساخته کیفیت کمتری نسبت به سازه‌های سنتی دارند؟

با توجه به اینکه اسکلت فلزی پیش ساخته در کارخانه‌ها با تجهیزات پیشرفته با استانداردهای مشخص تولید می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. در واقع یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته فلزی، ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز است.

اسکلت فلزی پیش ساخته: معایب سازه‌ های پیش‌ ساخته فلزی چیست؟

یکی از معایب به کارگیری این سازه‌ها، وجود فاصله بین محل تولید تا اجرای پروژه است. در واقع احتمال دارد این فاصله به قدری زیاد باشد که هزینه‌های حمل‌ونقل آنها افزایش یافته یا جا‌به‌جایی آنها به سختی انجام شود. از طرفی برای این‌که نصب و راه‌اندازی آنها اصولی و صحیح انجام شود، باید از تجهیزات و لوازم پیشرفته‌ای استفاده کرد. همچنین باید افراد متخصصی که در این زمینه تبحر کافی دارند، این‌کار را انجام دهند.
علاوه بر آن امکان ایجاد ارتعاش در سازه‌های فلزی هنگام زلزله، احتمال افزایش کمانش در ساختمان‌های بلند و ایجاد تغییر شکل به دلیل ضریب انبساط بالای فولاد را می‌توان به عنوان معایب سازه‌های فلزی پیش‌ساخته نام برد.

جهت انتخاب و استفاده از سازه‌های اسکلت پیش ساخته چه عواملی را باید درنظر گرفت؟

به عنوان مهم‌ترین نکات و فاکتورهای انتخاب و استفاده از ساختمان های پیش‌ساخته مواردی هستند که در ادامه آنها را بیان خواهیم نمود:

  •  محل قرارگیری ساختمان از لحاظ اقلیمی
  •  توجه به بافت منطقه، ویژگی‌های آن و میزان تحمل زمین محل احداث پروژه
  •  نوع کاربری سازه مورد نظر
  •  تعداد طبقات، وسعت ساختمان، ابعاد و متراژ آن‌ها
  •  نوع مصالح و متریال‌های در نظر گرفته شده برای ساخت‌وساز
  •  مقاومت، انعطاف پذیری و وزن سازه
  •  انتخاب شرکت معتبر در زمینه طراحی و اجرای پروژه اسکلت‌های پیش‌ساخته
  •  نوع طراحی ساختمان و توجه به قسمت‌های در نظر گرفته شده در پروژه ساخت‌وساز
  •  استفاده از نیروی کار متخصص در مرحله تولید و مونتاژ
  •  توجه به کیفیت بالای اسکلت‌های پیش‌ساخته
  •  توجه به استانداردهای تعیین شده برای ساخت و تولید اسکلت فلزی پیش ساخته مورد نظر

 اسکلت فلزی پیش ساخته کوچک - ام ک بتن

قیمت سازه‌ های پیش‌ ساخته چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی دیگر از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب اسکلت‌های پیش‌ساخته، قیمت در نظر گرفته شده برای این مصالح ساختمانی است. باید بدانید هزینه‌های قابل پرداخت برای چنین مصالحی، به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • مواد اولیه:

نوع آلیاژ فلزی، بتن یا هر ماده دیگری که در ساخت این اسکلت‌ها به کار رفته است، تعیین کننده قیمت آنها خواهد بود. علاوه بر آن کیفیت مصالح مورد استفاده، نیز تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی دارد.

  • طراحی:

نوع طراحی سازه، پیچیدگی‌های احتمالی و منحصر به فرد بودن آن بر قیمت پرداختی تاثیرگذار خواهد بود. در نظر داشته باشید که هرچقدر پروژه ساختمانی وسیع‌تر و اندازه قطعات پیش‌ساخته بزرگتر باشد، هزینه‌ها نیز افزایش می یابد.

  • تکنولوژی ساخت:

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت این مصالح باعث افزایش قیمت آنها می‌شود.

  • حمل‌ونقل:

یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین هزینه‌های اجرای پروژه‌های ساختمانی به کمک اسکلت‌های پیش‌ساخته، هزینه‌ای است که برای حمل‌ونقل آنها پرداخت می‌گردد.

  • تغییرات نرخ ارز:

هموار تغییرات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر تعیین قیمت مواد‌‌، تجهیزات و قیمت فولاد دارد. در نتیجه افزایش آن‌ها باعث بالا رفتن قیمت اسکلت‌های پیش‌ساخته نیز می‌شود.

  • موقعیت جغرافیایی:

محل اجرای پروژه از عوامل موثر در تعیین قیمت‌ها، هزینه‌های جابه‌جایی قطعات پیش‌ساخته و تعیین کننده تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه خواهد بود. بنابراین تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش هزینه‌ها دارد.

  • هزینه نیروی کار و تیم طراحی:

از دیگر عوامل موثر بر تعیین هزینه‌ها، مبالغی است که برای دستمزد نیروی کار و تیم طراحی پرداخت می‌شود.

اسکلت فلزی پیش ساخته: تفاوت اسکلت پیش ساخته فلزی و بتنی در چیست؟

سبک بودن اسکلت‌های فلزی منجر به حمل‌ونقل آسان آنها، سهولت در نصب و اجرای این نوع مصالح می‌گردد. همین فاکتور از مهم‌ترین تفاوت‌های اسکلت فلزی پیش ساخته نسبت با اسکلت بتنی به حساب می‌آید. علاوه بر آن سرعت بالاتر اجرای پروژه‌های ساختمانی، مقرون به صرفه بودن آنها و تولید در سایزها و اندازه‌های مختلف از دیگر تفاوت‌ها اسکلت فلزی نسبت به بتنی است.
انعطاف پذیری بیشتر، مقاومت بالاتر در برابر عوامل مختلف محیطی مانند نفوذ حشرات موذی به ساختمان و قابلیت بازیافت، به عنوان دیگر تفاوت‌های اسکلت فلزی نسبت به بتنی محسوب می‌گردند.

تفاوت اسکلت پیش ساخته فلزی و چوبی در چیست؟

اسکلت‌های چوبی بسیار سبک‌تر از اسکلت‌های فلزی هستند و حمل‌ونقل آنها آسان‌تر بوده و سرعت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهند. همچنین اسکلت‌های چوبی با شرایط ژئومتری زمین انطباق بیشتری نسبت به سازه‌های فلزی دارند.
علاوه بر آن اسکلت‌های چوبی مقاومت بیشتری در برابر زلزله داشته و بار مرده ساختمان را نسبت به سازه‌های فلزی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. در نهایت باید بدانید که آسیب پذیری اسکلت چوبی در برابر آتش، طوفان‌های شدید، عوامل محیطی مانند رطوبت فرسایش، نفوذ حشرات موذی، مواد شیمیایی، استحکام پایین آنها، عدم استفاده در تمامی پروژه‌های ساختمانی و غیره سبب گردیده استفاده از اسکلت‌های فلزی نسبت به چوبی ارجحیت داشته باشد.

جمع بندی نهایی اسکلت فلزی پیش ساخته

همانطور که در متن اشاره نمودیم، اسکلت‌های فلزی پیش‌ساخته در کارخانه‌ها تولید شده و سپس به محل اجرای پروژه انتقال پیدا می‌کنند. همچنین استفاده از این مصالح ساختمانی، باعث افزایش طول عمر ساختمان، مقاومت آنها در برابر عوامل فرسایشی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت ساخت‌وساز می‌شود.
به همین دلیل امروزه به کارگیری این نوع مصالح مدرن ساختمانی گسترش بسیاری پیدا کرده و در انواع مختلفی تولید می‌شود. البته از جمله فاکتورهای مهمی که باید هنگام استفاده از انواع اسکلت فلزی پیش ساخته به آن‌ها توجه نمایید، کیفیت ساخت، نصب صحیح، راه‌اندازی و اجرای اصولی در محل پروژه به شمار می‌آید.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *