کانکس تاشو چیست؟

کانکس تاشو چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1978

کانکس تاشو از سازه های نوین و پرکاربرد در پروژه های عمرانی بوده که به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارد به صورت گسترده در بسیاری از حوزه های کاری مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این سازه ها می توان به مقاومت بالای آنها در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، اکسایش، خوردگی و فرسایش اشاره کرد. همچنین این سازه ها به دلیل ایمنی و دوام بالایی که دارند می توان از آنها برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. کانکس های تاشو سبک و قابل حمل بوده و فرایند نصب و اجرای آنها به آسانی و با سرعت بالا قابل انجام خواهد بود.
با توجه به کاربرد گسترده این کانکس ها در پروژه های اجرایی و اهمیت استفاده از آنها در بسیاری حوزه های کاری، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کانکس تاشو به ویژگی های منحصر به فرد این کانکس ها، کاربرد آنها در پروژه های اجرایی، متریال پرکاربرد در ساخت آنها، کاربردهای متداول کانکس جمع شونده، مشخصات فنی این سازه ها، مزایا و ویژگی های کلیدی آنها، نکاتی مهم در خرید این کانکس‌ها و قیمت تمام شده آنها بپردازیم که امیدواریم این مطالب مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

کانکس تاشو چیست؟

کانکس تاشو یکی از انواع پرکاربرد کانکس با ساختار منعطف بوده که از سرهم بندی کردن یک سری قطعات در کارخانه و به صورت تاشو ساخته می شود. این کانکس ها قابل حمل بوده و جابجایی و انتقال آنها به آسانی صورت می گیرد. امکان استفاده مکرر از این کانکس ها به دلیل طراحی خاصی که دارند وجود دارد و می توان در کمترین زمان ممکن آنها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کرد. این سازه ها به دلیل ساختار مستحکم و مقاومی که دارند امکان استفاده از آنها در شرایط آب و هوایی متفاوت وجود دارد.
همچنین ایمنی بالای این کانکس ها باعث شده که بتوان از آنها در شرایط کاری مختلف و برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. این کانکس ها در ابتدا به صورت مجموعه ای از قطعات و پانل های آماده در کارخانه ساخته می شوند و سپس این پانل ها از طریق اتصالات و لولاهایی به هم وصل می گردند. این مجموعه پس از انتقال به محل اجرای پروژه از حالت تاشده خارج شده و به اندازه مورد نظر درمی آید.

ویژگی منحصر به فرد کانکس تاشو

کانکس های تاشو به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارند از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. اولین ویژگی این کانکس ها سرعت نصب بالای آنها بوده که باعث می شود فرایند نصب و اجرای آنها در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد. مصالح و متریال مورد استفاده در طراحی این کانکس ها به صورت آماده و دمونتاژ به محل اجرای پروژه منتقل شده و سپس در مدت زمان کوتاهی توسط تیم اجرایی مونتاژ و نصب می شوند.
همچنین در صورت نیاز عملیات دمونتاژ این کانکس ها می تواند با سرعت بالا انجام شود که همین امر نیز باعث کاهش زمان اجرای پروژه می شود. این کانکس ها به دلیل ساختار خاصی که دارند با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار بوده و می توان از آنها در شرایط محیطی متفاوت استفاده کرد. امکان استفاده از کانکس های پیش ساخته در مناطق گرمسیر و سردسیر وجود دارد و این سازه ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و خوردگی دارند می توان از آنها در مناطق مرطوب و شرجی نیز استفاده کرد.

ویژگی های کانکس تاشو - ام ک بتن

کانکس‌ تاشو در چه پروژه‌هایی کاربرد دارد؟

این کانکس ها به دلیل طراحی و کاربری خاصی که دارند در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به استفاده از این سازه های پیش ساخته در پروژه‌ های ساختمانی اشاره کرد. استفاده از کانکس تاشو در حوزه ساختمان باعث کاهش زمان اجرای پروژه و صرفه جویی در هزینه ها در فرایند اجرایی می شود. از دیگر کاربرد این کانکس ها می توان به استفاده از آنها در پروژه های نیروگاهی و سدسازی اشاره کرد.
البته کاربرد کانکس ها فقط به این حوزه ها محدود نبوده و از آنها می توان در پروژه های راه سازی و معدنی نیز استفاده کرد. همچنین این کانکس ها در پروژه های فرودگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و از کاربرد گسترده ای در این زمینه برخوردار هستند. کاربرد دیگر کانکس تاشو به استفاده از آن در دفاتر فنی و دپارتمان مهندسی مربوط می شود که از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

متریال پرکاربرد در ساخت کانکس تاشو

از متریال متداول در ساخت کانکس ها به ویژه مدل تاشوی این سازه ها می توان به ساندویچ پانل اشاره کرد که به دلیل طراحی و ساختار خاصی که دارد از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار است. ساندویچ پانل بخش عمده ای از متریال بکار رفته در ساخت این سازه ها را شامل می شود که باعث انتقال مشخصات و قابلیت های این مصالح به سازه کانکس تاشو نیز می شود. از مزایای بسیار ساندویچ پانل می توان به جابجایی آسان این مصالح به دلیل حجم کم و ساختار سبک آنها اشاره کرد که باعث صرفه جویی در هزینه های حمل و انتقال آنها نیز می شود.
این مصالح به دلیل وزن پایینی که دارند نصب آنها سریع و آسان بوده و همین امر نیز باعث صرفه جویی در زمان اجرای آنها می شود. از دیگر خصوصیات ساندویچ پنل می توان به مقاومت بالای آن در برابر گرما و سرما اشاره کرد. همچنین این مصالح به دلیل خاصیت عایقی که دارند می توان از آن به عنوان عایق صوتی نیز استفاده کرد. ساندویچ پانل در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است. نمونه دیگر از سازه های پیش ساخته که با استفاده ساندویچ پانل ها ساخته می شوند، ویلاهای پیش ساخته می باشند که برای آشنایی بیشتر با این سازه، کاربرد و دیگر ویژگی های آن مطالعه مقاله “ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

ساخت کانکس تاشو - ام ک بتن

کاربردهای متداول کانکس جمع شونده

کانکس های تاشو به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارند از کاربردهای گسترده ای برخوردار هستند که از جمله آنها می توان به استفاده از این سازه ها به عنوان اتاق عملیات میدانی ساخت و ساز در مقیاس بزرگ، اسکان مجدد افراد پس از فاجعه، اسکان موقت گردشگران در نواحی توریستی، سیاحت و تفریح خانوادگی و غیره اشاره کرد که در ادامه به معرفی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

  • استفاده از کانکس تاشو به عنوان اتاق عملیات میدانی در مقیاس بزرگ

با استفاده از کانکس جمع شونده می توان تعداد زیادی از کارگران را در یک فضای کوچک اسکان داد. این کانکس ها قبل از اجرا فضای کمی را اشغال می کنند و در عین حال پس از نصب می توانند فضای بزرگی را جهت اسکان تشکیل دهند. به همین دلیل کانکس های تاشو انتخاب مناسبی برای اتاق عملیات میدانی ساخت و ساز در مقیاس بزرگ هستند.

  • استفاده از کانکس تاشو برای اسکان مجدد افراد پس از فاجعه

ممکن است افراد پس از وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و غیره به دلیل تخریب و آسیب به اماکن مسکونی، نیاز به اسکان داشته باشند که از طریق این کانکس ها می توان یک محل اسکان مناسب و موقت را برای آنها فراهم کرد. همچنین امکان انتقال و اجرای این کانکس های به محل های فاجعه در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

  • استفاده از کانکس تاشو برای اسکان موقت گردشگران در نواحی توریستی

در نواحی توریستی به دلیل حضور بالای گردشگران ممکن است امکان اسکان همه آنها از طریق اماکن مسکونی وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی می توان از کانکس های جمع شونده برای اسکان موقت گردشگران استفاده کرد.

  • استفاده از کانکس تاشو برای تفریح خانوادگی

از دیگر کاربردهای کانکس جمع شونده می توان به استفاده از آن در تفریحات خانوادگی اشاره کرد. افراد می توانند با صرف هزینه پایینی این کانکس ها را تهیه و در محل های خوش آب و هوا اجرا کنند و برای تفریحات و دورهمی های خانوادگی از آنها استفاده نمایند. از آن جایی که امکان استفاده مجدد و مکرر از این سازه ها وجود دارد در صورت نیاز می توان آنها را به جاهای دیگر نیز منتقل کرد.

کاربرد کانکس های تاشو -ام ک بتن

دیگر کاربردهای کانکس تاشو (کانکس جمع شونده)

از دیگر کاربردهای کانکس جمع شونده می توان به استفاده از آن به عنوان انبار موقت جهت نگهداری و ذخیره محصولات اشاره کرد. همچنین از این کانکس ها می توان به عنوان فروشگاه سیار در شرایط مختلف استفاده کرد. ابعاد این کانکس‌ها متنوع است؛ برای مثال، کانکس‌های کوچک برای باجه‌های بلیط فروشی مناسب هستند، در حالی که یک هایپرمارکت به کانکسی با ابعاد بزرگ‌تر نیاز دارد. در این کانکس‌های فروشگاهی می‌توان قفسه‌ها و کابینت‌ها را نصب کرد. همچنین، نصب سیستم تهویه مناسب، گرمایشی و سرمایشی و دیگر تجهیزات فروشگاهی مانند یخچال‌های صنعتی نیز امکان‌پذیر است. علاوه بر این، می‌توان از نماهای پیش‌ساخته برای زیباسازی ظاهر آن‌ها استفاده کرد.

مشخصات فنی کانکس تاشو چیست؟

کانکس تاشو از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنها نقش مهمی در استحکام و پایداری این کانکس ها دارد. از اجزای بکار رفته در اسکلت این کانکس ها می توان به تیرها، ستون ها، پوشش بدنه، سازه کف و پوشش سقف اشاره کرد. در ساخت پوشش بدنه و سقف این کانکس ها از ساندویچ پانل استفاده می شود که از جدیدترین و مقرون به صرفه ترین متریال در ساخت سازه ها به شمار می رود. همچنین فوم بکار رفته در طراحی این ساندویچ پانل ها از نوع فوم مقاوم در برابر حریق بوده که از مقاومت و ایمنی بالایی در برابر حرارت و شعله های آتش برخوردار است.
پوشش مورد استفاده در کف این کانکس ها نیز از کف پوش پی وی سی و ورق پلای ورد است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. همچنین در دو طرف این سازه ها از قلاب هایی استفاده شده است که به منظور مونتاژ یا دمونتاژ این سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر اجزای به کار رفته در طراحی این کانکس ها می توان به اتصالات جوشی و لولایی، درها و پنجره های یو پی وی سی (UPVC)، داکت های توکار و روکار اشاره کرد.

مزایا و ویژگی های کلیدی که منجر به انتخاب کانکس های تاشونده می شود؟

کانکس تاشو به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارد از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردار است که از جمله آنها می توان به حمل و جابجایی آسان این سازه ها و سرعت نصب بالای آنها اشاره کرد. این سازه ها به دلیل سازگاری بالایی که دارند امکان استفاده از آنها در شرایط آب و هوایی مختلف و نگهداری آنها در مکان های غیرمسقف وجود دارد. هزینه تهیه و اجرای این کانکس ها در مقایسه با دیگر سازه ها پایین بوده و به همین دلیل از آنها با عنوان سازه های اقتصادی و مقرون به صرفه نیز یاد می شود.
از دیگر ویژگی های کانکس تاشو می توان به سازگاری بالای آنها با محیط زیست اشاره کرد؛ چرا که این کانکس ها به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارند دچار فرسودگی و خوردگی نمی شوند و هیچ گونه ضایعات ساختمانی را از خود بر جای نمی گذارند. همچنین جهت نصب و اجرای این سازه ها نیازی به تخریب زمین مزروعی و اشغال آن نیست و به همین دلیل از آنها با عنوان سازه های دوستدار محیط زیست نیز یاد می شود. از دیگر ویژگی های بارز کانکس تاشو می توان به انعطاف پذیری بالای آن اشاره کرد که باعث می شود بتوان از این سازه ها در شرایط کاری متفاوت استفاده کرد.
کانکس تاشو ایمنی بالایی در برابر عوامل محیطی دارد و از مقاومت بالایی در برابر وزش باد، اثر رطوبت، سرما، ضربه، حرارت و غیره برخوردار است. بعلاوه این کانکس ها از خاصیت عایق صدا برخوردار هستند و می توان از آنها در نواحی شلوغ و با آلودگی صوتی نیز استفاده کرد. از دیگر ویژگی های کانکس تاشو می توان به طراحی چشم نواز این کانکس ها و استفاده از طرح های معاصر و زیبا در ساخت آنها اشاره کرد.

نکاتی که قبل از خرید کانکس‌های تاشو باید بدانیم!

قبل از خرید کانکس تاشو لازم است به یک سری نکات و فاکتورها توجه شود که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم. اولین نکته در خرید این کانکس ها توجه به نوع نیاز کاری و کاربری این تجهیزات بوده تا بر اساس آن کانکس مورد نظر انتخاب شود. این کانکس ها در ابعاد مختلفی طراحی و عرضه می شوند تا بتوان از آنها برای نیازهای کاری مختلف استفاده کرد. برای یک سری شرایط لازم است از کانکس های با ابعاد بالا استفاده شود تا با کمک آنها بتوان تعداد بالایی از افراد را اسکان داد. با این وجود در دیگر شرایط لازم است از کانکس های با ابعاد پایین استفاده شود تا ضمن اسکان افراد در هزینه ها نیز صرفه جویی گردد.
نکته دوم در خرید این کانکس ها توجه به ضخامت بدنه آنها بوده که لازم است بر اساس شرایط کاری انتخاب شود. در برخی شرایط کاری به دلیل مسائل آب و هوایی لازم است از کانکس های با ضخامت بالا استفاده گردد. نکته بعدی در خرید کانکس تاشو توجه به کیفیت متریال بکار رفته در ساخت آنها بوده که تأثیر زیادی بر کارایی و دوام آنها خواهد داشت. برای شرایط کاری و آب و هوایی سخت بهتر است از کانکس هایی که در ساخت آنها از متریال با کیفیت بالا استفاده شده است استفاده گردد. همچنین نوع تجهیزات و تأسیسات بکار رفته در ساخت این کانکس ها فاکتور دیگری است که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. در آخر این کانکس ها می بایست از شرکت های معتبر خریداری شوند و از گارانتی و خدمات پس از فرش محصول برخوردار باشند.

خرید کانکس تاشو - ام ک بتن

قیمت کانکس تاشو به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر قیمت سازه های پیش ساخته تاشو تأثیرگذار باشد که در این بخش به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت. اولین فاکتور مؤثر بر قیمت این کانکس ها ابعاد آنها بوده که معمولاً بر اساس نیاز کاری انتخاب می شود. هر چه ابعاد کانکس بیشتر باشد از متریال بیشتری در ساخت آن استفاده شده و به همین دلیل از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. فاکتور مؤثر دیگر بر قیمت کانکس تاشو نوع متریال بکار رفته در ساخت بدنه این کانکس ها و کیفیت ساخت آنها بوده که تأثیر زیادی بر کارایی و دوام آنها خواهد داشت. به عبارت دیگر نوع ساندویچ پانل مورد استفاده در ساخت این کانکس ها و میزان مرغوبت آن می تواند بر قیمت نهایی آنها تأثیرگذار باشد.
همچنین کانکس های با کیفیت ساخت بالا به دلیل ماندگاری و دوام بیشتری که دارند از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. ضخامت بدنه کانکس نیز همانند ابعاد آن می تواند بر قیمت تمام شده آن تأثیرگذار باشد. کانکس های که در ساخت آنها از بدنه ضخیم استفاده شده است به دلیل استحکام و مقاومت بالاتری که دارند از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند. فاکتور مؤثر دیگر بر قیمت کانکس تاشو نوع تجهیزات و تأسیسات بکار رفته در طراحی آنها بوده که باعث تفاوت در قیمت نهایی این کانکس ها می شود. در آخر شرکت تولیدکننده کانکس و میزان اعتبار و محبوبیت آن نیز می تواند بر قیمت این سازه ها تأثیرگذار باشد. کانکس هایی عرضه شده توسط شرکت های معتبر و نام آشنا به دلیل کیفیت ساخت بهتری که دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

جمع بندی نهایی

کانکس تاشو یک روش کاربردی و مبتکرانه برای اسکان بوده که از آن می توان برای ساخت خانه های موقت و دائمی و همچنین سوله های اضطراری نیز استفاده کرد. این کانکس ها به دلیل نوع متریال بکار رفته در ساخت آنها از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هستند و می توان از آنها در شرایط محیطی متفاوت نیز استفاده کرد. همچنین این کانکس ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند و می توان آنها را به آسانی و به طور مکرر از یک مکان به مکان دیگر جابجا کرد.
کانکس های تاشو به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارند از کاربرد گسترده برخوردار هستند که از جمله آنها می توان به استفاده از این کانکس ها در عملیات امداد رسانی بلایای طبیعی برای اسکان مردم، استقرار قوای نظامی، ساخت درمانگاه های اورژانسی، محل اسکان گردشگران، انبار موقت محصولات، فروشگاه های سیار و غیره اشاره کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *