ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چیست؟

ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 14 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1676

ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل یکی از انواع مدرن و کاربردی ویلا پیش ساخته بوده که در طراحی آن از قطعات و تایل های ساندویچ پانل استفاده می‌شود. در این ویلاها قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل به دو صورت دیواری و سقفی در طراحی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویلاهایی که به این سبک طراحی می شود از خاصیت عایقی بالایی برخوردار بوده و مانع از اتلاف انرژی می‌شوند. از طرف دیگر این ویلاها از استحکام و مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارده برخوردار هستند و از آن‌ها به عنوان یک سازه مقاوم و ایمن در برابر زلزله نیز یاد می شود.
با توجه به ویژگی‌ها و مزایای بسیار استفاده از این ویلاها و کاربرد گسترده آن‌ها، در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل به مزایای استفاده از این ویلاهای پیش ساخته، معایب، طول عمر مفید آن‌ها، مراحل ساخت این ویلاها، مدت زمان اجرای آن‌ها، متراژ، قیمت، زمان تحویل و غیره بپردازیم و در کنار آن به تفاوت ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل با ویلاهای پیش ساخته بتنی و ویلاهای پیش ساخته LSF اشاره کنیم که امیدواریم مورد توجه و استفاده شما مخاطبان قرار گیرد.

این پانل ها برای اجرا در کنار یکدیگر قرار گرفته و از طریق خم‌های تعبیه شده در آن‌ها به یکدیگر چفت می‌شوند. با این کار یک دیوار یکپارچه با عرض دلخواه بر اساس نقشه طراحی ویلا ساخته می‌شود که از مقاومت و استحکام کافی برخوردار است. البته نوع ورقه‌ها و میزان پوشش گالوانیزه بکار رفته در ساختار آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر دوام این پانل‌ها و کیفیت نتیجه نهایی پروژه داشته باشد. پانل‌هایی که در طراحی آن‌ها از ورقه‌های با کیفیت بالا استفاده شده باشد از مقاومت بالایی در برابر خوردگی، پوسیدگی و آسیب‌های وارده برخوردار هستند. کیفیت و ضخامت رنگ مورد استفاده در ساخت این پانل ها از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آن‌هاست.

پانل سقف - ام ک بتن

مزایای ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل کدام است؟

ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارند از مزایای بسیاری برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت این ویلاها در کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. همان طور که اشاره کردیم در طراحی این ویلاها از قطعات ساندویچ پانل استفاده می‌شود که از خاصیت عایقی بالایی برخوردار بوده و مانع از تبادل حرارتی و اتلاف انرژی می‌شود. به همین دلیل در ویلاهایی که در ساختار آن‌ها از قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل استفاده می‌شود مصرف انرژی کاهش پیدا خواهد کرد. از دیگر مزایای این سازه‌ها می‌توان به نصب سریع و آسان آن‌ها اشاره کرد. این قطعات پیش ساخته معمولاً در کارخانه‌ها تولید شده و با انتقال به محل اجرای پروژه در کمترین زمان نصب و اجرا می‌شوند.
مزیت دیگر ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل مقاومت بالای آن در برابر زلزله بوده که به خاطر استحکام و دوام بالای قطعات بکار رفته در ساختار آن است. هم‌چنین این ویلاها به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارند از بار مرده و وزن پایینی برخوردار هستند که همین امر نیز می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها در برابر زلزله کمک کند. خاصیت ضد حریقی این ویلاها از دیگر مزایای استفاده از آن‌هاست. ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل به صورت نسوز و یا به طور کامل تر به صورت دیرسوز طراحی می‌شوند و به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار هستند. از دیگر مزایای این ساختمان پیش ساخته می توان به خاصیت عایقی آن‌ها در برابر آب و رطوبت، عایق صوتی، مقاوم در برابر زنگ زدگی، خوردگی، کپک زدگی، تأثیرات مواد شیمیایی و غیره اشاره کرد.

معایب ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل کدام است؟

ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل در کنار مزایای بسیاری که دارد از یک سری معایب نیز برخوردار است. اول اینکه اجرای پانل‌ها نیازمند تخصص بالایی بوده و اجرای تخصصی آن‌ها نیز با صرف هزینه‌های بالایی همراه خواهد بود که همین مسئله نیز باعث افزایش هزینه های اجرای پروژه در این روش می‌شود. مورد دوم احتمال جدا شدن ورق فلزی از بخش فومی این پانل‌ها بوده که به خاطر اختلاف دمای هوای موجود در داخل و خارج ویلا ایجاد می‌شود.

طول عمر مفید یک ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چند سال است؟

طول عمر مفید ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم. اولین عامل مؤثر بر طول عمر این ویلاها جنس ساندویچ پانل و کیفیت متریال بکار رفته در طراحی آن است. هر چه کیفیت مواد بکار رفته در ساخت ساندویچ پانل بالاتر باشد ویلا مورد نظر از استحکام بیشتری برخوردار بوده و طول عمر آن نیز بالاتر خواهد بود. عامل دوم میزان مقاومت قطعات پیش ساخته این ویلاها در برابر نفوذ حشرات و جانداران موزی است. از آن جایی که در ساخت ساندویچ پانل این ویلاها از ورقه های آلوزینک استفاده می شود این بخش ها از مقاومت بالایی در برابر نفوذ حشرات برخوردار بوده که همین امر نیز با افزایش طول عمر سازه همراه خواهد بود.
عامل دیگری که باعث افزایش طول عمر ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل می‌شود تعمیر و تعویض آسان قطعات آن است. چنان چه بخش‌هایی از قطعات سازنده این ویلاها دچار آسیب و خرابی شوند با تعویض آن‌ها می‌توان مانع از سرایت آسیب به دیگر بخش‌های سازه شد و با این کار می‌توان دوام و طول عمر کل سازه را افزایش داد. در طراحی لایه‌های بیرونی این ویلاها از فلزات مرغوبی چون فولاد آلیاژی استفاده می‌شود که باعث افزایش مقاومت مکانیکی آن‌ها در برابر شرایط محیطی می‌گردد. با در نظر گرفتن این فاکتورها و در مجموع می‌توان گفت که این ویلاها طول عمری بالغ بر ۵۰ سال خواهند داشت.

مراحل ساخت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چگونه است؟

ساخت و اجرای اصولی ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل نیازمند پیمودن یک سری مراحل بوده که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. در مرحله اول ساخت این ویلاها نیاز به یک زیربنا یا زیرساخت مناسب برای اجرای قطعات پیش ساخته است. بدین صورت که قبل از اجرای پانل ها لازم است یک فونداسیون و اسکلت فلزی مناسب برای اجرای آنها تدارک دیده شود که این کار معمولاً بر اساس نقشه طراحی سازه و طبق استانداردهای اجرایی صورت می گیرد.
پس از اجرای اسکلت فلزی و نصب پروفیل ها بر روی آن، نوبت به اتصال پانل ها بر روی فونداسیون اجرا شده می رسد که این کار معمولاً با پیچ نمودن پانل ها انجام می‌شود. لازم به ذکر است که نصب پروفیل‌ها بر روی اسکلت فلزی باید با دقت و ظرافت بالا انجام شود تا نصب پانل ها بر روی آن‌ها با کیفیت و سرعت اجرایی بالا انجام شود. در این مرحله از ساخت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل از پانل های دیواری برای دیوارهای ویلا و از پانل‌های سقفی برای سقف آن استفاده می‌شود که لازم است فرایند اجرایی آن با دقت بالایی انجام شود.
برای نصب پانل‌های دیواری بر روی پروفیل‌های فونداسیون می‌توان از پیچ سرمته واشردار استفاده کرد که به ازای هر یک متر عرض این پانل‌ها از یک پیچ استفاده می‌شود. پس از نصب پانل‌ها نوبت به پوشاندن درزهای به جا مانده از ناحیه اتصال آن‌ها می‌رسد که برای این کار از چسب مخصوص و فوم عایق استفاده می‌شود. با این کار از نفوذ رطوبت به داخل سازه، تبادل حرارتی و نفوذ حشرات به داخل آن جلوگیری می‌شود.

ساخت سازه ساندویچ پنل - ام ک بتن

اجرای ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چقدر طول می‌کشد؟

اجرای ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند بر زمان اجرای آن تأثیرگذار باشد. در مرحله نخست ساخت این سازه‌ها نیاز به اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای آن‌ها بوده که نحوه رسیدگی به آن تأثیر زیادی بر روند اجرایی پروژه و مدت زمان اجرای آن دارد. در صورت پیگیری‌های لازم در این زمینه و اخذ مجوزها در کمترین زمان ممکن فرایند ساخت این ویلاها با سرعت بیشتری قابل اجرا خواهد بود. البته نحوه ساخت این ویلاها به صورت مونتاژ در کارخانه یا مونتاژ در محل نیز می‌تواند بر مدت زمان اجرای آن‌ها تأثیرگذار باشد. اگر قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل از قبل و در کارخانه آماده شده باشند، جهت نصب و اجرای آن‌ها در محل به زمان زیادی نیاز نیست.
وسعت پروژه، زیربنای ویلا، تعداد طبقات، تعداد اتاق‌ها و میزان پیچیدگی طراحی ویلا از عواملی است که می‌تواند بر مدت زمان ساخت و اجرای ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل تأثیرگذار باشد. شرایط محیطی پروژه، نوع تجهیزات مورد استفاده در ساخت قطعات، تعداد نیروی اجرایی و میزان تجربه و مهارت آن‌ها از دیگر عواملی است که می‌توان بر مدت زمان اجرای پروژه تأثیرگذار باشد. با این وجود به طور تخمینی می‌توان گفت که تولید قطعات پیش ساخته در کارخانه برای ساخت یک ویلا با متراژ متوسط به طور میانگین ۳۰ روز به طول خواهد انجامید و جهت نصب آن‌ها در محل اجرای پروژه نیز به ۲ روز زمان نیاز خواهد بود.

ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل در چه متراژهایی تولید می شوند؟

این ویلاها با توجه به درخواست متقاضیان و نوع کاربری که دارند در متراژهای متفاوتی عرضه می شوند. شرایط محل اجرای پروژه و میزان بودجه متقاضیان از دیگر عواملی است که می تواند بر متراژ ساخت این ویلاها تأثیرگذار باشد. از ویلاهای پیش ساخته با متراژ پایین می توان جهت استفاده شخصی افراد برای سکونت کوتاه مدت استفاده کرد. از طرف دیگر ویلاهای با متراژ بالا می‌توانند یک انتخاب مناسب برای برگزاری جشن‌ها، مراسم‌ها و دورهمی هایی از این قبیل باشند. در آخر ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل ممکن است به صورت آماده و با متراژ مشخص در دسترس متقاضیان قرار گیرند و یا به صورت سفارشی و با متراژ مورد نظر آن‌ها طراحی شوند. در ادامه همچنین برای آشنایی با ساختمان های بتنی پیش ساخته با متراژهای مختلف و قیمت آن که در دسته سازه های از پیش ساخته شده می باشند، مطالعه مقاله “قیمت خانه پیش ساخته چقدر است؟” را پیشنهاد می کنیم

تفاوت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل با ویلا پیش ساخته بتنی چیست؟

در ویلای پیش ساخته بتنی همان طور که از عنوان آن پیداست از قطعات پیش ساخته بتنی متشکل از بتن و فلز استفاده می‌شود که از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند، در حالی که قطعات پیش ساخته مورد استفاده در ویلاهای ساندویچ پانل از جنس ورق‌های فلزی گالوانیزه بوده که در طراحی آن‌ها از یک لایه میانی از جنس پلی اورتان، پشم سنگ و غیره استفاده می‌شود. پس این دو سازه پیش ساخته از نظر نوع مصالح بکار رفته در طراحی آن‌ها تفاوت هایی با هم دارند.
اگر چه در طراحی ویلاهای پیش ساخته بتنی از بتن سبک استفاده می‌شود و همین مسئله نیز تأثیر زیادی بر کاهش بار مرده سازه و وزن کلی آن دارد، ولی با این وجود ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل به دلیل نوع متریالی که در ساخت آن به کار می‌رود از وزن پایین تری برخوردار بوده و ویلاهای ساخته شده از این متریال در مقایسه با نوع بتنی سبک تر خواهند بود. تفاوت دیگر این ویلاها به خاصیت عایقی این سازه‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر تبادل حرارتی بر می‌گردد. خاصیت عایقی قطعات در ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل به دلیل طراحی ساندویچی (سه لایه) و نوع متریالی که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر از قطعات بتنی مورد استفاده در ویلاهای پیش ساخته از بتن است.

تفاوت ویلای بتنی و ساندویچ پانل - ام ک بتن

تفاوت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل با ویلا پیش ساخته LSF چیست؟

در طراحی ویلاهای پیش ساخته LSF از تیرها و ستون‌هایی استفاده می‌شود که در ساخت آن‌ها از ورق‌های کم ضخامت استیل استفاده شده است و بر روی آن‌ها روکشی از گالوانیزه قرار گرفته است. این ورق‌ها به دلیل ضخامت کمی که دارند از وزن پایینی برخوردار بوده و همین امر نیز باعث کاهش وزن ویلا و بار مرده سازه می‌شود. از طرف دیگر در طراحی ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل، از پانل‌هایی استفاده می‌شود که ساختار ساندویچی شکل دارند و در طراحی آن‌ها از دو لایه ورق فلزی گالوانیزه در دو طرف و یک لایه میانی از جنس پلی اورتان که خاصیت عایقی بالایی دارد استفاده شده است.
پس می‌توان گفت که این دو نوع سازه از نظر نوع مصالح و متریال مورد استفاده در طراحی آن‌ها تفاوت‌هایی با هم داند که همین تفاوت‌ها نیز باعث تفاوت در سرعت فرایند اجرای و هزینه‌های آن‌ها می‌شود. از طرفی می‌توان گفت که وزن سازه در ویلا پیش ساخته LSF به دلیل استفاده از ورق های فلزی با ضخامت بسیار پایین در مقایسه با ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل کمتر است. تفاوت دیگر این سازه ها در تعمیر و نگهداری آنها بوده که این فرایند در سازه‌های پیش ساختهLSF به دلیل نوع طراحی آن‌ها در مقایسه با سازه‌های پیش ساخته ساندویچ پانل مشکل تر خواهد بود. فرایند تعمیر قطعات پیش ساخته در ویلاهای LSF نیازمند تخصص بالایی بوده و در عین حال زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

قیمت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چقدر است؟

عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر قیمت ویلای پیش ساخته ساندویچ پانل تأثیرگذار باشد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. عامل اول نحوه ساخت ویلا بوده که به دو روش مونتاژ در محل یا مونتاژ در کارخانه صورت می‌گیرد. هزینه اجرای هر کدام از این روش‌ها متفاوت بوده که باعث تغییر در قیمت نهایی این ویلاها می‌شود. عامل دوم نوع ساندویچ پانل مورد استفاده در طراحی این ویلاها بوده که باعث تغییر در قیمت تمام شده ویلا می‌شود.
ساندویچ پانل‌ها از نظر کاربری و نوع مصالح بکار رفته در طراحی آن‌ها با هم تفاوت دارند که همین امر نیز باعث تغییر در قیمت ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل می‌شود. عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت ویلاهای پیش ساخته ابعاد و اندازه آن‌ها بوده که باعث تغییر در هزینه‌های ساخت و اجرای قطعات و در نهایت قیمت ویلا می‌شود. تعداد طبقات ویلا نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن‌ها بوده که باعث افزایش هزینه‌های تهیه مصالح و اجرای آن‌ها می‌شود. البته باید دستمزد تیم اجرایی و هزینه های حمل و جابجایی مصالح را نیز به هزینه اجرای ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل اضافه کرد.

تحویل ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل چقدر زمان می برد؟

در ابتدا لازم به ذکر است که مدت زمان تحویل این ویلاها در مقایسه با ویلاهای سنتی به دلیل طراحی پیش ساخته و خاصی که دارند بسیار پایین بوده و همین امر نیز باعث صرفه جویی در زمان احداث آن‌ها می‌شود. با این وجود عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر زمان تحویل ویلا پیش ساخته تأثیرگذار باشد که در این بخش به معرفی آن‌ها می پردازیم. عامل اول متراژ ویلای مورد نظر بوده که بر زمان تحویل آن تأثیرگذار خواهد بود. هر چه متراژ ویلا بالاتر باشد به زمان بیشتری جهت اجرای آن نیاز است.
عامل تأثیرگذار دیگر بر مدت زمان تحویل ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل محل اجرای پروژه بوده و اینکه چه فاصله ای با محل ساخت قطعات ساندویچ پانل دارد. هر چه فاصل محل ساخت قطعات از محل اجرای پروژه کمتر باشد زمان تحویل ویلا پیش ساخته نیز کوتاه تر خواهد بود. میزان پیچیدگی طراحی ویلا عامل دیگری است که می‌تواند بر مدت زمان تحویل پروژه تأثیرگذار باشد. هر چه طراحی ویلا پیچیده تر باشد به زمان بیشتری جهت ساخت قطعات و اجرای آن‌ها نیاز است. شرایط کارخانه و نوع تجهیزات مورد استفاده در آن جهت ساخت قطعات پیش ساخته عامل دیگری است که می تواند بر مدت زمان تحویل ویلا تأثیرگذار باشد.

پانل های سقفی و دیواری

آیا ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل مقاومت لازم در برابر زمین لرزه را دارد؟

ویلاهای پیش ساخته ساندویچ پانل به دلیل نوع طراحی و ساختاری که دارند از مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارده برخوردار هستند که همین امر نیز باعث افزایش ایمنی این سازه‌ها در برابر زلزله می‌شود. از طرف دیگر این ویلاها به دلیل نوع مصالحی که در طراحی آنها مورد استفاده قرار می گیرد از بار مرده و وزن کمتری در مقایسه با سازه های معمولی برخوردار بوده که همین مسئله نیز به بهبود عملکرد آنها در برابر زلزله کمک زیادی می کند.
به عبارت دیگر در طراحی دیوارها و سقف این ویلاها به جای استفاده از سیمان، آجر و مصالح سنگین از قطعات ساندویچ پانل استفاده می‌شود که در مقایسه با مصالح مذکور از وزن پایین تری برخوردار هستند. هم‌چنین طراحی و ساخت قطعات پیش ساخته این ویلاها به صورت اصولی و بر اساس استانداردها صورت گرفته و قبل از اجرا توسط بخش کنترل کیفیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا قطعات مورد نظر از استحکام و ایمنی کافی در برابر نیروهای وارده برخوردار باشند. پس با این توضیحات می‌توان گفت که ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل از مقاومت لازم در برابر زمین لرزه برخوردار است.

آیا ویلاهای پیش‌ساخته با ساندویچ پانل مناسب برای مناطق گرم و سرد هستند؟

در طراحی ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل از متریال و مصالحی (ساندویچ پانل) استفاده می‌شود که از خاصیت عایقی بالایی در مقابل تبادل حرارتی برخوردار هستند. مصالحی که در طراحی دیوارها و سقف این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند از طرفی مانع از نفوذ هوای بیرون به فضای داخلی سازه شده و از طرف دیگر از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی داخل سازه جلوگیری می‌کنند. بر همین اساس می‌توان گفت که ویلاهای پیش‌ساخته با ساندویچ پانل برای مناطق گرم و سرد بسیار مناسب و کاربردی هستند.

جمع بندی نهایی

امروزه با افزایش جمعیت و نیاز مبرم افراد به سکونت از روش‌های نوینی در ساخت و ساز استفاده می‌شود که ساختمان‌ها و ویلاهای پیش ساخته یکی از متداول ترین آن‌هاست. در طراحی این ویلاها از قطعات پیش ساخته استفاده می‌شود که بر روی یک فونداسیون فلزی و بتنی اجرا می‌شوند. ویلا پیش ساخته ساندویچ پانل از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و از این نظر تفاوت چندانی با سازه‌های معمولی ندارد. از مصالح متداول در ساخت این ویلاها می‌توان به ساندویچ پانل اشاره کرد که به دو صورت دیواری و سقفی در طراحی این سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویلاها از مقاومت و ایمنی بالایی در برابر زلزله برخوردار هستند و امکان استفاده از آن‌ها در شرایط آب و هوایی گرم و سرد وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *