کلبه سوئیسی چیست؟

کلبه سوئیسی چیست؟
  • تحریریه ام ک بتن
  • مقالات
  • مدت زمان خواندن مقاله: 11 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 1191

اگر اهل طبیعت گردی به خصوص رفتن به کوهستان باشید، احتمالا در مسیر خود بارها و بارها با خانه‌های مثلثی شکلی که در نقاط مختلف وجود دارتد، روبرو شده‌اید و توجه شما را به خود جلب‌ کرده‌اند. این خانه‌های ویلایی با ظاهری جذاب و متفاوت، تنها کلبه‌هایی عجیب و غریب نیستند. جالب است بدانید این ویلاها یک سبک خاص معماری و ساخت و ساز را شامل می‌شوند و حتی اسمی مشخص هم دارند. به این ویلاهای مثلثی کلبه سوئیسی گفته می‌شود. این کلبه‌ها در درجه اول با ظاهر متفاوتی که دارند، شما را جذب خود می‌کنند و بعد از آن مینیمالی و ساده بودن آن‌ها است که جلب توجه کرده و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. این سبک ویلاسازی در ایران هم انجام می‌شود و امروزه خانه‌های مختلفی به این سبک وجود دارند.

کلبه سوئیسی چیست؟

ویلاهای مثلثی شکلی که سقفی بلند داشته و معمولا در دو یا سه طبقه طراحی و ساخته می‌شوند را کلبه‌های سوئیسی (a-frame house) می‌نامند. این کلبه‌ها فضایی مشخص دارند که تقریبا در تمام قسمت‌ها مفید است و فکری برای کاربری و استفاده از آن شده است. در بیشتر ویلاها یا ساختمان‌هایی که به این سبک ساخته می‌شوند معمولا فضای نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی را در طبقه اول که به دلیل قرارگیری در قاعده مثلث مساحت بیشتری دارد، طراحی و اجرا می‌کنند.
طبقه دوم این کلبه‌ها مختص به اتاق خواب‌ها است و بر اساس نیاز گاهی آخرین طبقه یا نزدیک به نوک مثلث هم به این کاربری اختصاص داده می‌شود. این کلبه‌ها بیشتر در مناطق جنگلی یا کوهستانی ساخته می‌شوند که این موضوع هم علتی دارد. این کلبه‌ها معمولا با یک دیواره تمام شیشه‌ای در یکی از دو سمت ویلا دارند که مشاهده منظره جنگل یا کوهستان را جذاب‌تر می‌کند. از طرفی سقف شیب‌دار و شیروانی این کلبه، برای قرارگیری در محیط‌های مرطوب با احتمال بارش بالا مناسب‌تر است.

تاریخچه کلبه سوئیسی

این کلبه‌ها تا پیش از جنگ جهانی دوم در مناطق مختلف ساخته می‌شدند اما تعداد انگشت شماری داشتند. پس از جنگ جهانی دوم و با شروع ساخت و سازهایی که به جهت آبادانی شهرها و مناطق آسیب دیده انجام شدند، ساخت و ساز کلبه سوئیسی نیز رونق بیشتری پیدا کرد و تعداد این کلبه‌ها روز به روز بیشتر شد.
در واقع سال 1950 میلادی را می‌توان نقطه عطف ساخت این ویلاها و زمانی دانست که ساخت کلبه‌ها رواج پیدا کرد. علت اصلی معروفیت کلبه‌های سوئیسی در آن زمان قیمت مناسب آن‌ها بود. بیشتر خانواده‌ها به راحتی می‌توانستند این کلبه را تهیه یا احداث کنند. هر چند در سال‌های ابتدایی بعد از جنگ این کلبه‌ها در آمریکا رواج پیدا کردند اما شواهد زیادی وجود دارد که ساخت این خانه‌ها در کشورهایی مانند چین و سوئیس قبل از آمریکا آغاز شده است.

خانه مثلثی - ام ک بتن

کلبه سوئیسی در ویکی پدیا

برای آشنایی بیشتر با کلبه‌های سوئیسی کافی است سری به ویکی پدیا بزنید تا اطلاعاتی کامل از این کلبه‌ها به دست آورده و با سبک و… آن‌ها آشنا شوید. طبق تعریف ویکی پدیا، این کلبه‌ها ساختما‌ن‌هایی با معماری خاص و مخصوص و خانه‌هایی به شکل حرف A هستند که استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی دارد.
در ویکی پدیا علاوه بر اطلاعات مفیدی که در مورد این سبک کلبه های سوئیسی داده شده،همچنین در مورد شیوه طراحی آن‌ها هم صحبت شده است. طبق این توضیحات می‌توان گفت این سبک ویلاسازی به خصوص در سال‌های اخیر بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

کلبه سوئیسی چه مزایایی دارد؟

هر چند این سبک ویلاسازی و ویلاهای پیش ساخته ابتدا در اروپا و آمریکا رواج پیدا کرد اما محدود به این مناطق نماند و امروزه در تمام دنیا اجرا می‌شود. جالب است بدانید این سبک ویلاسازی در کشور ما هم شهرت داشته و اخیرا ویلاهای زیادی با این سبک طراحی و ساخته می‌شوند علت استقبال از ساخت و ساز این ویلاها، مزایای آن‌ها است که در ادامه خواهیم گفت:

  •  طراحی کلبه سوئیسی بسیار ساده است و هزینه اجرا، ساخت و نگهداری از آن‌ها نیز نسبت به دیگر سبک‌ها مناسب‌تر است.
  •  کلبه‌های سوئیسی سقف‌هایی بلند و شیب‌دار دارند. از این رو برای مناطق بارانی بهترین انتخاب هستند. احتمال فرسایش سقف در اثر باران و برف بیشتر است که این مدل طراحی سقف، این مشکل را به طور کامل برطرف می‌کند.
  •  این مدل کلبه‌ها پنجره‌هایی بزرگ با نورگیر خوب دارند، به حدی که در طول روز هیچ نیازی به چراغ و منبع روشنایی نخواهید داشت.
  •  با توجه به اینکه کلبه‌های سوئیسی اغلب با چوب ساخته می‌شوند، با محیط زیست هم سازگاری داشته و از آن مراقبت می‌کنن

کلبه سوئیسی چه معایبی دارد؟

در کنار تمام مزایای گفته شده، ساخت و ساز این کلبه‌ها و به طور کل کلبه‌های جذاب سوئیسی معایبی هم دارند که عبارتند از:

  •  کلبه‌های سوئیسی معماری مشخصی دارند و امکان تغییر خاصی در آن‌ها وجود ندارد.
  •  استفاده از شیشه در نمای این کلبه‌ها موجب سرمای محیط داخلی می‌شود، به همین دلیل این کلبه‌ها در زمستان محل مناسبی براق اقامت نیستند.
  •  فضای داخلی کلبه‌های سوئیسی با نزدیک شدن به راس کمتر می‌شود و کمبود فضا یکی دیگر از معایب این کلبه‌ها است.

امکانات کلبه سوئیسی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، کلبه‌های سوئیسی در بخش پایینی یا طبقه همکف که قاعده مثلث است، فضای بیشتری دارند و با رفتن به بالای مثلث فضای کمتر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان امکانات زیادی را از این کلبه‌ها در نظر داشت. البته این کلبه‌ها امکانات مخصوص به خود را هم دارند. برای مثال دیوار تمام شیشه‌ای یکی از امکانات این کلبه‌ها است. این دیوارها رو به جنگل یا کوهستان قرار دارند تا منظره بیرون به راحتی قابل تماشا باشد. البته نوع شیشه به کار رفته در این کلبه‌ها آنقدر محکم است که به راحتی دچار شکستگی و ترک نمی‌شود.

کلبه سوییسی مناسب چه افرادی است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که کلبه‌ سوئیسی برای خانواده‌های کم جمعیت انتخاب مناسبی است. به علاوه زوجین هم می‌توانند از این کلبه‌ها استفاده کنند و از جذابیت آن بهره ببرند. این کلبه برای مجردها هم قابل استفاده است زیرا مساحت آن به خصوص در ناحیه راس مثلث کمتر شده و این موضوع امکان استفاده از آن برای خانواده‌ها را سخت می‌کند. برای اشنایی بیشتر با مزایای ویلاهای پیش ساخته که به شکل کلبه های سوئیسی ساخته می شوند مطالعه مقاله “ویلای پیش ساخته چوبی چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

انواع کلبه سوئیسی کدام است؟

کلبه‌های جذاب سوئیسی که چندین دهه از ساخت اولین نمونه آن‌ها می‌گذرد دارای انواع مختلفی هم هستند. با توجه به فرم A شکل این کلبه‌ها از نظر معماری نمی‌توان تغییر زیادی در کلبه ایجاد کرد و نهایتا امکان کم و زیاد کردن برخی جزئیات در نما وجود دارد اما از نظر ساختاری و متریالی که برای ساخت این کلبه‌ها به کار می‌رود، امکان تقسیم آن‌ها به انواع مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  • کلبه سوئیسی بتنی

اولین نوع کلبه‌های سوئیسی، کلبه‌های بتنی هستند که در ساخت آن‌ها از بتن و سیمان استفاده می‌شود. البته بتن در پی ریزی تمام کلبه‌ها اعم از چوبی و… هم استفاده می‌شود. اما خانه مثلثی بتنی پیش ساخته صرفا از بتن هستند و در نهایت بعضی جزئیات در آن‌ها جنس دیگری دارند. طراحی و ساخت با بتن به شکل مثلث زحمت زیادی دارد و هزینه آن نیز نسبتا زیاد است.

  • کلبه سوئیسی LSF

ال اس اف از دیگر متریالی است که برای ساخت کلبه‌های سوئیسی به کار رفته است. این متریال نوعی فلز مقاوم و روکش شده است که وزن سبکی داشته اما به نسبت وزن سبک ماندگاری فوق‌العاده بالایی دارد و مقاومت آن نسبت به ضربه و حادثه بسیار مناسب است. در ادامه برای آشنایی با سازه های LSF مطالعه مقاله “خانه پیش ساخته LSF چیست؟” را پیشنهاد می کنیم.

  • کلبه سوئیسی چوبی

کلبه سوئیسی چوبی، رایج‌ترین شکل این کلبه است که در بیشتر تصاویر موجود از این کلبه‌ها نیز دیده می‌شود. چوب متریالی زیبا است و زمانی که یک ویلا در دل طبیعت ساخته می‌شود، معمولا چوب برای ساخت و ساز آن‌ها استفاده می‌شود. چوب برای ساخت و ساز در طبیعت مناسب است زیرا تنوع بالایی دارد. این متریال ظاهری یکدست با طبیعت برای ویلای شما ایجاد می‌کند که جذابیت بالایی دارد. ویلاهای چوبی گرم و صمیمی هستند و حتی بدون هیچ تلاشی ظاهری خیره کننده دارند.

کلبه سوئیسی مثلثی - ام ک بتن

  • کلبه سوئیسی فلزی

فلز هم در ساخت کلبه‌های سوئیسی به کار می‌رود اما میزان آن به اندازه چوب و بتن نیست. فلزاتی که در ساخت و ساز این ویلاها به کار می‌روند، فلزاتی مقاوم هستند. با توجه به اینکه این بنا طراحی مهندسی خاصی ندارد، تهیه فلز و دیگر متریال برای ساخت آن بسیار ساده است.

کلبه سوئیسی پیش ساخته چیست؟

امروزه ساخت سازه‌های پیش ساخته بیشتر از قبل شده و انواع خانه‌ها و اتاق‌ها به طور پیش ساخته طراحی و به فروش می‌رسند. کلبه‌های سوئیسی هم امروزه به صورت پیش ساخته طراحی می‌شوند. در طراحی کلبه‌های سوئیسی برای ساخت ویلاهای پیش ساخته معمولا از فلز استفاده می‌شود. بتن وزن زیادی دارد و برای سازه پیش ساخته مناسب نیست و چوب نیز احتمال آسیب دیدن در اثر جابجایی دارد که باز هم برای طراحی و ساخت ویلا پیش ساخته گزینه‌ای مناسب نیست.
کلبه‌های پیش ساخته معمولا در کارخانجات ساخته و طراحی می‌شوند و سپس با ابزار و ماشین آلات مخصوص به محل مورد نظر انتقال پیدا کرده و در آنجا قرار می‌گیرند. پس از قرارگیری کلبه در محل مورد نظر می‌توان آن را با متریالی مانند چوب یا بتن طراحی کرد.

مراحل ساخت کلبه سوئیسی چگونه است؟

ساخت کلبه سوئیسی هم مانند دیگر سازه‌های ویلایی و … در چند مرحله مختلف انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  •  انجام پیش طراحی:

در این مرحله یک طرح اولیه از سازه‌ای که قصد بنا کردن آن را دارید، طراحی و ایجاد می‌شود. در این طرح جزئیاتی مانند شکل ظاهری ساختمان، رنگ متریال و.. مشخص می‌شود. پس از طراحی نوبت به اجرای کار می‌رسد.

  •  قراردهی پایه‌ها:

بعد از اینکه طراحی اولیه جهت ساخت تمام شد، پایه‌هایی که به منظور استحکام بنا مورد نیاز هستند، در محل مورد نظر قرار می‌گیرند. قرارگیری پایه‌ها در محل درست از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نقش اساسی در استحکام این سازه‌ها دارد.

  • نصب اسکلت:

پس از اینکه پایه‌های کلبه‌های سوئیسی بنا شد، نوبت به نصب و ساخت اسکلت می‌رسد. اسکلت به صورت هم آماده وجود دارد که در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد. البته قاب‌بندی مرحله‌ای است که همزمان با احداث اسکلت انجام می‌شود و به اندازه مراحل گفته شده، حائز اهمیت است.

  •  نصب اجزا:

بعد از این که اسکلت خانه سوئیسی به طور دقیق بنا شد، نوبت به نصب اجزا می‌رسد. الوارهای چوبی، ورق‌های فلزی و ورق LSF بهترین گزینه برای اجرا و نصب هستند.

  •  ساخت روکش سقف:

برای مقاوم‌سازی سقف سازه‌های سوئیسی نیاز است که بعد از احداث سقف روکش شوند تا از گزند تغییرات جوبی و مشکلات مختلف در امان بمانند.

کلبه سوئیسی پیش ساخته - ام ک بتن

هنگام طراحی و ساخت کلبه سوئیسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هر چند ویلای سوئیسی طراحی و معماری به خصوصی دارد اما این به معنی بی‌توجهی و عدم دقت به طراحی و مراحل ساخت و طراحی کلبه‌ سوئیسی نیست. در طراحی این مدل کلبه‌ها نیز باید به نکاتی توجه کرد که عبارتند از:

  • محل ساخت کلبه باید به طور دقیق بررسی شده و در طراحی لحاظ شود.
  • متراژ مورد نظر در طراحی تاثیرگذار است.
  •  با دو طبقه ساختن این کلبه‌ها، ویلایی با سقفی بلند خواهید داشت اما اکثر ویلاهای سه طبقه به این سبک در نهایت به اتاقی ختم می‌شوند که تنها برای انبار قابل استفاده است و سقفی شیروانی و به شدت کوتاه دارد.
  •  در زمان ساخت به دقیق بودن تمام جزئیات دقت کنید تا بهترین ویلا از هر نظر را داشته باشید.

برآورد هزینه ساخت و قیمت کلبه سوئیسی

دغدغه مهم در مورد کلبه‌های سوئیسی مانند دیگر سازه‌ها از جمله ویلاهای پیش ساخته چوبی، هزینه ساخت و ساز آن‌ها است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مورد ویلای سوئیسی هم چنین قانونی وجود دارد و هزینه‌های نهایی ساخت و قیمت بعد از بررسی دقیق و برآورد تعرفه‌ها مشخص می‌شود. به طور کل اما قیمت این خانه‌ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  •  متراژ و مساحل ویلا
  •  متریال به کار رفته در ساخت آن
  •  منطقه‌ای که ویلا در آن ساخته می‌شود از نظر دسترسی
  •  هزینه و دستمزد نیروی کار
  •  تعداد کارگران
  •  زمان شروع از نظر آب و هوا
  •  جزئیات و طراحی نما و…

ساخت کلبه سوئیسی چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ این سوال کاملا نسبی است و نمی‌توان مقدار مشخصی را برای آن عنوان کرد. در صورتی که تمام یا بخشی از ویلا پیش ساخته باشد، مدت زمان ساخت آن‌ کمتر می‌شود. به علاوه مواردی مانند آب و هوا و تعطیلی کار حین ساخت و… نیز در مدت زمان ساخت خانه‌های ویلایی تاثیر جدی دارد. اگر این ویلاها از نوع پیش ساخته باشند، ساخت نهایی آن‌ها 3-4 ماه زمان می‌برد.

کلبه سوئیسی در چه متراژهایی تولید می شود؟

در این مورد هم پاسخ نسبی است و در درجه اول بستگی به مصرف کننده دارد. به علاوه موضوعاتی مانند محل ساخت ویلا و بافت منطقه از نظر متراژ هم اهمیت زیادی داشته و در تعیین متراژ موثر هستند.

آیا کلبه سوئیسی مقاومت لازم را در برابر زلزله دارد؟

بله، مقاوم‌سازی کلبه سوئیسی به گونه‌ای انجام می‌شود که در اثر حوادثی مانند زلزله تغییر وضعیت نداشته باشد و مقاومت آن نسبت به لرزه بیشتر خواهد بود.

جمع بندی

کلبه‌های سوئیسی امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و جذابیت زیادی دارند. این سبک ویلاها مناسب مناطق کوهستانی هستند و تنها در صورتی آن را در داخل شهر بسازید که با بافت منطقه سازگاری داشته باشند. این ویلاهای جذاب، علاوه بر منظره متفاوت، کاربری جالبی هم دارند که کمتر کسی آن را تجربه کرده است. امروزه در مناطق شمالی و تفریحی کشور از کلبه های مثلثی بتنی پیش ساخته و همچنین خانه پیش ساخته به علت سرعت ساخت بالا و بهره وری سریع استقبال فراوانی شده است که می توانید برای آشنایی بیشتر با این سازه های پیش ساخته به مطالعه مقاله “خانه پیش ساخته چیست؟” بپردازید.  در صورت نیاز به مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت کلبه سوئیسی می‌توانید با کارشناسان ما در ام ک بتن در تماس باشید.

 

4/5 - (2 امتیاز)
تیم تحریریه ام ک بتن

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا ام ک بتن تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *